Sök

Nexer Groups ägare köper Viktor Frisks social medier-bolag – mindre än ett år efter lanseringen

NexerReach Mediainfluencers

Viktor Frisk, Jennie Sinclair, Lars Kry och Dan Olofsson. Foto: Press/TT/Montage

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Reach Media grundades för ungefär ett år sedan av influencern Viktor Frisk och entreprenören Jennie Sinclair. Nu köper ägarna bakom Nexer Group in sig i bolaget – samtidigt som de gör ytterligare ett förvärv av samma grundare.

IT-konsultbolaget Nexer hette tidigare Sigma IT och var en del av Dan Olofssons Sigma-koncern, men knoppades av i början av 2021 för att stå på egna ben. I samband med det klev Wattin-familjens investeringsbolag Inbox Capital in som delägare i bolaget. Nexer har därefter presenterat aggressiva tillväxtmål – där de vill omsätta 5 miljarder till 2025.

För att fortsätta tillväxten har Nexer, sedan de i år blev ett eget bolag, hunnit förvärva det trendspanande analysföretaget Kairos Future. I samband med den affären skvallrade Nexers vd Lars Kry om att fler liknande köp fanns på agendan – och nu är nästa förvärv här.

Konkret handlar det om att ägarna bakom Nexer Group, via bolaget Danir Resources (där även Nexers vd Lars Kry och Martin Hansson är delägare), har köpt in sig i influencern Viktor Frisks (känd från Samir och Viktor) sociala medier-byrå Reach – bara ett år efter att bolaget startades. I samband med affären kommer de också förvärva kommunikationsbyrån Techposition.

Gemensam nämnare för de båda bolagen är att de har entreprenören Jennie Sinclair som grundare och vd – som bekräftar affären när Breakit ringer på torsdagseftermiddagen. 

Bidra med 80 miljoner

Några siffror kring affären vill Jennie Sinclair inte avslöja, men berättar att man ser förvärvet som ett sätt att addera kompetens inom kommunikation in i gruppen.

“Jag kan inte gå ut med siffror på affären. Det jag kan säga är att vi har fått i uppdrag att bidra med 80 miljoner kronor i omsättning till 2025. Siffrorna är dock mindre intressanta då vi tillsammans skapar ett helt nytt erbjudande i techbranschen", säger hon.

Hon vill inte heller uppge hur omsättningen i de två bolagen ser ut idag, men Techposition hade under 2020 intäkter på 2,1 miljoner kronor med ett resultat på 0,3 miljoner. Hur strukturen för bolagen blir efter affären återstår att se, men grundarna kommer fortsatt att vara delägare.

“Vi kan prata mer om hur organisationen kommer att se ut senare. Men jag och Viktor Frisk kommer ha fortsatt delägarskap i den nya konstellationen som skapas och kommer i allra högsta grad att vara operativa. Vi är supertaggade på att köra igång."

Zlatan använde förra satsningen

Det här är inte första gången som Dan Olofsson satsat på bolag kopplade till influencers. Breakit har tidigare berättat om entreprenörens satsning på marknadsföringsappen Mikz, som fick mängder av publicitet i samband med att Zlatan Ibrahimovic började använda sig av bolaget för att kommunicera med sina fans, genom appen Zlatan Unplugged som senare lades ned. Breakit har tidigare rapporterat att hundratals miljoner investerats i Mikz som aldrig fick intäkterna att flyga. Bolaget slogs senare slogs ihop med norska United blogger för att bilda United Influencers.

Nexer omsatte omkring 2,3 miljarder kronor under 2020. 

Läs mer