Sök

Joint Academy hittade till målgruppen med seniora influencers

Joint Academy

Lottie Knutson, Christina Schollin, Jakob Dahlberg och Mia Parnevik.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Joint Academy, vars digitala behandlingar botar onda knän och andra trasslande leder, växer så det knakar. Det betyder inte att det saknas utmaningar, exempelvis när det gäller marknadsföring.

Den främsta målgruppen är nämligen personer som inte har växt upp med en telefon i handen.

“Vi använde oss av Bianca Ingrossos mormor”, säger grundaren och vd:n Jakob Dahlberg.

Joint Academy, som säljer digital behandlingar för att motverka artros, har växt med flera hundra procent under de senaste åren. Bolagets erbjudande har främst fått fäste hos kvinnor i åldern 60-70 år. Det är, om man ska uttrycka det diplomatiskt, en målgrupp som innebär vissa utmaningar om man vill nå kunderna via digital marknadsföring. 

Trots att många av de potentiella kunderna tillhör den högre ålderskategorin valde bolaget att slå in på influcencerspåret, åtminstone till viss del. 

“Vi har använt oss av Bianca Ingrossos mormor Christina Schollin, Mia Parnevik och Lottie Knutson som ambassadörer”, berättade Joint Academys grundare Jakob Dahlberg i samband med Breakits event Scaleup Day i Malmö på onsdagen. 

Han fyller i när Breakits utsände haffar honom vid sidlinjen: 

“Det blev ett fantastiskt samarbete. Vi är noggranna med att ambassadörerna verkligen har haft artros och genomgått våra behandlingar. Och blivit genuint bättre. Det har Christina Schollin”.

I det här sammanhanget är det kanske extra opassande att reducera Christina Schollin till Bianca Ingrossos mormor. För Christina Schollin, vars skådespelarkarriär spänner över drygt 60 år, fungerade utmärkt i målgruppen – helt utan draghjälp från den idag kanske mer kända dotterdottern.

“Jag har inte siffrorna top of my mind, men det blev en väldigt positiv effekt”, berättar Jakob Dahlberg och tillägger att bolaget nu letar efter motsvarigheter till Christina Schollin på de marknader utanför Sverige som bolag nu har börjat få fäste på.   

Häromveckan varnade läsplattformsbolaget Readly för att det har blivit kraftigt dyrare att få in kunder via de amerikanska techjättarna, exempelvis Facebook och Google. Jakob Dahlberg bekräftar bilden, intygar att det har blivit dyrare, men tonar ned konsekvenserna för Joint Academy. 

“Så är det, det är höjda priser. Till det kommer Apples nya integritetsregler. Det är mycket som har försvårats i de här kanalerna. Men vi får väldigt många patienter via den traditionella vården och via word of mouth. Varannan av våra patienter kommer in på organisk väg. Så för vår del är det inte någon brand som måste släckas”, säger Jakob Dahberg till Breakit om de höjda marknadsföringskostnaderna. 

Kritiken

Under våren och sommaren fick Joint Academy medial uppmärksamhet, men nog inte på det sätt bolaget önskat. 

Sexton professorer i ortopedi anklagade bolaget bland annat för aggressiv marknadsföring. Bolaget slog tillbaka men Jakob Dahlberg medger att kritiken tog känslomässigt, inte minst för att bolagets affärsidé i mångt och mycket bygger på den forskning som Jakob Dahlbergs far, Leif Dahlberg, har sysslat med i flera årtionden. 

“Vi svarade på kritiken väldigt sakligt, gav dem data på varje punkt. Vi är öppna för att svara på kritik och vill göra det med data och evidens. Sedan är det inte kul när någon kritiserar något som man har velat förbättra hela sitt yrkesliv. Min far har ju forskat om artros i princip hela sitt liv”, säger Jakob Dahlberg vars bolag hävdar att en behandling på sex månader innebär att 40-45 procent av patienter som vill bli opererade för att bli av med besvären, inte känner något behov av operation längre.   

Snart nya länder

Joint Academy omsatte 62 miljoner kronor 2020, en ökning på 355 procent från föregående år. Jakob Dahlberg är sparsam med att ge siffror för innevarande år men berättar att tillväxten kommer att överstiga 100 procent även under 2021. 

Bolaget håller på att satsa i USA och tecknade nyligen avtal med flera amerikanska försäkringsbolag. Den geografiska utrullningen kommer att fortsätta och grundaren antyder att länder i Europa står på tur. 

“Där kommer vi ganska snart kunna gå ut med besked”, säger han. 

I Joint Academys ägarlista finns investmentbolaget Kinnevik, riskkapitalisterna Alfén & Didrikson och H&M-arvingen och techinvesteraren Karl-Johan Persson. Jakob Dahlberg är själv investerare, men i vilka ägarlistor han finns i, utöver Joint Academy, vill han inte berätta.

“Jag har gjort en hel del investeringar, men det är inget jag har berättat om publikt. En dag kommer jag kanske att göra det, men inte idag”, säger han och skrattar.

Läs mer