Lika säkert som att det är grått och blött i november sker en av höstens stora mediehändelser när årets julklapp utses av HUI Research. Sedan bakmaskinen blev årets julklapp 1988 har den följts av saker som videokameran, internetpaketet, mössan och spikmattan (här har ni förresten en liten text om spikmattesuccén). I år utsågs evenemangsbiljetten till årets julklapp eftersom HUI Research tror att suget efter att gå ut och träffa folk är stor efter ett tråkigt pandemiår (vilket snabbt orsakade "kritikstorm", enligt Aftonbladet, då det av många anses som ett oansvarigt val –eftersom pandemin fortfarande inte är helt över). Men hur har det egentligen gått för tidigare årets julklapp? Siffror från Klarna som Breakit har tagit del av visar att det har inneburit jackpot för de produkter som fått utnämningen de senaste två åren. År 2020 utsågs stormköket till årets julklapp, och dagarna efter ökade försäljningen enligt Klarnas siffror med hela 688 procent. Men det bleknar i jämförelse med försäljningsexplosionen efter att mobillådan fått utnämningen 2019. Dagarna efter gick lådorna åt i en rasande takt och försäljningen ökade med otroliga 3.203 procent. Det var dock länge sedan någon på Breakits redaktion såg en mobillåda, så succén kanske ändå inte blev så stor.