Sök

Spotify förvärvar ljudboksbolag i USA: “Kommer accelerera”

SpotifyStorytelLjudböcker

Daniel Ek, Spotify. Foto: TT/iStock/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Spotify förvärvar det amerikanska ljudboksbolaget Findaway.

Köpet “kommer accelerera Spotifys närvaro på ljudboksmarknaden” enligt bolaget.

Findaway, som har sitt huvudkontor i Ohio, beskrivs av Spotify som en “global ledare inom distribution av ljudböcker”. 

“Spotifys ambition är att vara den centrala destinationen när det kommer till ljud, och det gäller både för lyssnare och för kreatörer. Förvärvet av Findaway kommer accelerera Spotifys närvaro på ljudboksmarknaden och kommer att hjälpa oss att nå den ambitionen snabbare”, säger Gustav Söderström som är Spotifys utvecklingschef. 

Spotify ska nu kombinera Findaways tekniska plattform och ljudbokskatalog med sin egen “expertis”, heter det i pressmeddelandet. Målet är revolutionera ljudboksmarknaden på samma sätt som bolaget gjort vad gäller musik och poddar, skriver Spotify. 

Findaway, grundat 2005, har närvaro i framför allt USA men vd Mitch Kroll skriver i pressmeddelandet att bolaget nu, via Spotifys plattform, vill nå ut till kreatörer och lyssnare runt om i världen. 

Spotify betonar att bolaget verkligen kommer att satsa på Findaway, och “bygga på” bolagets erbjudande och plattform när ljudboksmarknaden väntas växa från 3,3 miljarder dollar till 15 miljarder dollar från nu till år 2027.

Spotify skriver även att Findaway är verksamt överallt inom ekosystemet för ljudböcker och att det amerikanska bolaget "erbjuder den största katalogen av distribuerade titlar". 

Daniel Ek och Storytels grundare och vd Jonas Tellander. 

Har redan ett samarbete

Spotify har sedan i våras ett samarbete med Storytel, men det samarbetet har drabbats av förseningar och har ännu inte kommit igång.

Tanken är att Storytels abonnenter ska kunna lyssna på bolagets sortiment via Spotifys plattform genom att länka ihop användarkontona. Planen var att denna funktion skulle lanseras i det fjärde kvartalet, men i Storytels rapport häromveckan skrev bolaget att man nu siktade på första halvåret 2022. 

Om, och i så fall vilka av, torsdagens förvärv har några konsekvenser för samarbetet mellan Storytel och Spotify återstår att se. Storytels aktie har pressats hårt på börsen den senaste tiden och fallit med 45 procent sedan årsskiftet. 

Spotify berättar inte vad bolaget betalar för Findaway och av pressmeddelandet framgår heller inga omsättnings- och resultatsiffror för det amerikanska bolaget. 

Läs mer