Sök

Impact Challenge: Bokföringen gav oss ledtrådarna – så klimatgranskade vi vår levarantörskedja

BreakitClimate tech

Tove Söderström och John Boman. Foto: Breakit

Breakit

Breakit

Breakit Impact Challenge är inne på sin tredje vecka – och vi börjar närma oss slutet på vår fem veckor långa bootcamp för klimatet.

Här delar Breakits medarbetare John Boman och Tove Söderström med sig av utmaningarna under det tredje steget – som handlar om att klimatsäkra leverantörskedjan.

Den här veckan blev en riktig utmaning.

Vi hade på förhand fått höra att leverantörskedjan är en av de svårare sakerna att klimatsäkra. Hur gör man ens? Vi kan väl inte få våra leverantörer att bli klimatsmarta? Eller?

Så här gjorde vi, Tove Söderström och John Boman, när vi kavlade upp ärmarna och granskade oss själv och våra leverantörer.

Så gjorde vi vår inköpspolicy

Eftersom Breakit tidigare gått Impact Challenge deltar vi i årets “refresh”-omgång. Steg 3 gjorde Breakits medgrundare Olle Aronsson ordentligt för två år sedan.

Vi bestämde oss därför för att följa hans metod och identifierade de största leverantörerna via vårt bokföringssystem. 

Vi gjorde en lista på våra största leverantörer och undersökte om de hade en egen miljöpolicy upprättad. Här är ett exempel på hur vi gick lite djupare på en av våra leverantörer – Amazon – som står för våra molntjänster.

Eftersom nyhetsbevakningen på sajten är grunden i Breakits affärsmodell och vårt värdeerbjudande är det här vi skulle kunna göra stor skillnad på gröna fronten. 

I vår undersökning visade det sig följande:

# Vi använder Amazons datacenter i Frankfurt. Amazon klimatkompenserar för de utsläpp som inte är förnyelsebara. 

# Till skillnad från Microsoft och Google så har Amazon AWS inget system där man kan övervaka sitt klimatavtryck.

# Vi kontaktade vår kundansvarig på AWS för att få en kommentar om vårt estimat var rimligt. Ingen kommentar gavs.

# Transparensen här lämnade helt klart fortfarande en hel del att önska. Något vi måste arbeta vidare på.

Vår största utmaning

Sedan har vi våra inköp och vår inköpspolicy.

Hur har det då gått sedan första gången vi körde Impact Challenge? Har vi följt inköpspolicyn? 

Vi kan konstatera att personalen överlag haft grönt i fokus för alla beställningar. Men när vi blickar tillbaka har vi inte gått på djupet på varje leverantör så noga som vi kanske borde ha gjort.

De produkter och tjänster vi köper försöker vara gröna. Det gäller till exempel våra leveranser av matvaror till kontoret, som skickas med hållbara transporter och med lämpliga intervaller mellan leveranser. 

Vår stora utmaning är dock: Hur ska all personal som köper in och som väljer nya leverantörer på ett snabbt och effektivt sätt se över detta för framtiden?

Policyn är i grund och botten bra – men det spelar ingen roll hur bra policyn är om alla anställda inte vet om att den finns och vad den innehåller.

Så ett av de enklaste och viktigaste förbättringsåtgärderna som vi kan göra är att informera personalen om dess innebörd och se till att den efterföljs i de val där vi kan välja gröna alternativ.

Vi kommer därför (förutom små modifikationer i policyn) att upplysa resterande personal om vår inköpspolicy och peppa dem att granska sina leverantörer vid inköp. 

Vi har också adderat inköpspolicyn som en del av checklistan vid onboarding för ny personal.  

Med det sagt så kan vi se att vi på Breakit har hållbarheten som en faktor när vi väljer leverantörer och vi vet vilka potentiella bovar och förbättringsområden som finns.

Läs mer