Sök

Readly varnar för Googles och Facebooks prishöjningar – kan påverka tillväxten

ReadlyE-böckerBörs

Maria Hedengren, vd Readly. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Readlys kvartalsbesked följde ungefär samma mönster som de föregående rapporterna från magasinplattformen under 2021: Hög tillväxt och ett stort resultatminus.

Nu varnar vd Maria Hedengren för tuffare tider på grund av prishöjningar från de amerikanska jättarna.

Intäkterna uppgick till 119 miljoner kronor, en ökning med drygt 27 procent. Det är en viss inbromsning i ökningstakten. Under det första halvåret låg ökningen på 32 procent. 

Bolaget, som under hösten gjort ett stort förvärv i Frankrike, ökade antalet fullt betalande prenumeranter med lite mer än 28 procent och de uppgick i slutet av september till nästan 436.000.

“Vi fortsätter att utveckla Readly enligt plan och trots starka jämförelsetal levererade vi ett bra tredje kvartal med fortsatt stabil tillväxt och förbättrat resultat”, skriver Readlys vd Maria Hedengren i rapporten. 

Högre pris för reklam

Hon varnar samtidigt för lägre tillväxttal framgent. Anledningen är att exempelvis Google och Facebook har höjt priset på sin marknadsföringskanal. Maria Hedengren pekar på en tidningsartikel som säger att reklampriserna gått upp med 45 procent under de 18 senaste månaderna. 

Det skulle med andra ord bli dyrare för Readly att skaffa nya abonnenter om de skulle använda sig av de stora sociala media-plattformarna. Bolaget håller på att anpassa sin strategi till detta, skriver Maria Hedengren. 

“Men givet de ökande marknadsföringspriserna kan den organiska tillväxttakten minska något till förmån för långsiktig lönsam tillväxt. Med det sagt kvarstår vårt tillväxtmål på 30 procent för helåret 2021”, skriver hon vidare. 

Readlys intäkter har växt med 30,5 procent under årets nio första månader. 

Resultatet då? Bruttomarginalen låg kvar på 33,5 procent och rörelseförlusten uppgick till 48 miljoner kronor, ungefär samma nivå som under det tredje kvartalet 2020. 

“Framgent kommer vi att öka vårt fokus på innovation och produktutveckling för att ytterligare förbättra läsupplevelsen och för att öka tillväxten. Digitaliseringen av magasinindustrin är i ett tidigt skede och Readly är väl positionerat för att fortsätta leda och transformera branschen”, skriver Maria Hedengren. 

Aktiemarknaden verkar inte riktigt hålla med. 

Dalande kurs

Readly, som ger sina abonnenter tillgång till flera tusen elektroniska magasin, börsnoterades hösten 2020 och inför notering fick investerare teckna aktier för 59 kronor styck. Till en början såg allt bra ut och aktien nådde över 80 kronor i början av 2021. 

Men sedan gick luften ur och börsvärdet sjönk ihop. Aktien har gått ner med 60 procent sedan årsskiftet och på onsdagen stängde den på 27 kronor. 

En av anledningarna kan vara att en av bolagets storägare har lastas av aktier. En annan kan vara att det finns en skepsis mot bolagets affärsmodell

Läs mer