Det kallas för NFT:er, den senaste kryptotrenden som under det senaste året har skapat många rubriker på grund av de enorma belopp som omsätts. På ren svenska handlar det om möjligheten att koppla digitala föremål, som en bild, till blockkedjeteknik. Det gör att man skapar digitala ägandebevis som gör det möjligt att spåra vem som köper och säljer objektet, vilket bland annat har resulterat i digitala basketkort i samarbete med NBA och allehanda konstverk med olika kändiskopplingar.
Extra stora rubriker skapades när anrika auktionshuset Christies sålde konstverket Everydays — The First 5000 Days från Beeple för hela 69 miljoner dollar.
Här i Sverige finns flera bolag som satsar tungt på NFT:er.
En som däremot ställer sig mer skeptiskt till hela fenomenet är Måns Jonasson, expert på trender och internetfenomen på Internetstiftelsen. I en intervju med SvD om framfarten som NFT har haft i kryptovärlden, lyfter han ett varnande finger.
“Konstnärer har försökt att hitta på ett sätt att säkra sin försörjning. Det är en klassisk hype, i början är det något nytt och spännande vilket leder till att ett fåtal lyckas tjäna pengar på det. Då ger sig fler in och förmodligen slutar det med att ingen vill köpa. Folk inser att man kan kopiera en jpeg-bild”, säger han till tidningen.
Han varnar också för att branschen är dåligt granskad, att det finns ett behov av tuffare reglering och att många transaktioner görs för att konsten ska framstå som mer värdefull än vad den egentligen är.
“Jag tippar på att hypen är död inom ett år”, säger Måns Jonasson.
Internetstiftelsen är en organisation som bland annat ansvarar för den svenska toppdomänen .se och de sköter även drift och administration av toppdomänen .nu. De ligger även bakom den stora rapporten Svenskarna och internet som släpptes för några veckor sedan. Vi på Breakit plockade så klart ut godbitarna från den matiga rapporten: Klarna är poppis, Clubhouse är stendött – och krypto har en bit kvar (innan det blir folkligt).