Sök

Här är det nya smarta låset som ska bli cykeltjuvarnas mardröm

Hexlox

Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Svenske Marcus Tonndorf har tillsammans med en australiensisk uppfinnare tagit fram ett smart lättviktslås för cyklar.

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag i segmentet “Veckans Break?”. Det är oftast unga svenska bolag som just har lanserat en produkt eller har stängt sin första kapitalrunda. Den här veckan är det dags för Berlin-baserade Hexlox som under två års tid har utvecklat ett smart patenterat lås som i första hand är till för cyklar.

Marcus Tonndorf köpte förra året in sig i bolaget och har hjälpt den australienska grundaren och uppfinnaren, Ian Berell, att kommersialisera idén. 

Den största målgruppen är folk med cyklar värda under 15.000 kronor. När cykeln kostar under den summan så lämnar man den gärna på gatan istället för att ta med den upp i lägenheten. 

“Låset är både litet och väger mindre än två gram så racercyklister har oväntat nog blivit en stor målgrupp. Om de måste parkera cykeln i tio minuter för att springa in och handla så kan de enkelt säkra alla delar av hojen," säger Marcus Tonndorf, vd för Hexlox.

Så här fungerar produkten: Låset hålls fast i den så kallade sexkantsskruven som finns på alla typer av cyklar, med hjälp av en magnet. För att få upp låset använder man sig av en patenterad och personlig nyckel.

Att stoppa in något annat verktyg för att få upp låset ska vara omöjligt. Det har även utrustats med en magnetisk sköld som gör det omöjligt att få ut låset med en annan magnet. Tekniken har testats av Berlin Lockpicking Society, som är en organisation där medlemmarna har låsdyrkning som hobby. 

Hexlox går att använda för att skydda såväl sadel, däck, styre, bromsar och växlar.

“Det beror på hur extrem du är, många vill till exempel skydda både styret och den skruv som håller fast framgaffeln. Vad vi lärt oss av att prata med cykelbutiker och branschfolk är att om en tjuv ser att alla komponenter är fastsäkrade är risken mindre att han tar just den cykeln,” säger Marcus Tonndorf.

Bolaget genomför just nu en Kickstarterkampanj som nådde sitt mål på 20.000 euro motsvarande 184.000 kronor redan efter två och en halv dag. Just nu har 25.000 euro kommit in via kampanjen och Marcus Tonndorf tror att det kommer sluta på knappa 2 miljoner kronor.

“Det är ett jättestort intresse från både konsumenter och cykelbutiker. Fyra butiker har köpt ett retail-paket via Kickstarter och har möjlighet att vara de första som säljer Hexlox. Vi kommer också att pusha dem som ambassadörer för produkten. Vi har även fått frågan om det är möjligt att sälja cyklarna med Hexlox förinstallerat.”

Målet för 2016 är att landa en omsättning på runt 4,6 miljoner kronor. 

Läs mer