Sniph-grundaren om värsta misstaget: “Höll på att kosta oss hela bolaget”

Sniph

Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan. Foto: press

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Tjänsten som låter dig prenumerera på parfym växte med 62 procent förra året.

Men resan har också kantats av motgångar.

“Vi trodde att posten tappade bort våra paket”, säger medgrundaren och vd:n Tara Derakshan.

Sniph är en startup som erbjuder en tjänst där konsumenten prenumererar på parfym. Varje månad kommer nya dofter och parfym-rekommendationer hemskickat till prenumeranten. Bolaget grundades 2016 av Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan

Bolaget ökade sin omsättning från 10,4 miljoner 2019 till 16,9 miljoner 2020 vilket ger en tillväxt på 62 procent. Samtidigt minskade förlusten från -11,5 miljoner miljoner till -5,4 miljoner. 

“En stor del av vår försäljning sker kring julhandeln vilket gör det svårt att säga spekulera om siffrorna för 2021 redan nu. Det jag kan säga är att vi under pandemin har passat på att göra affären och plattformen bättre istället för att satsa på ren tillväxt. Vi har utvecklat vår plattform och gått från en prenumerationstjänst till en upptäckartjänst där personliga rekommendationer står i fokus”, säger Tara Derakshan.

“Måste släppa folk när det inte funkar”

Ett bolag som växer snabbt innebär ofta en resa kantad av utmaningar. Tara Derakshan säger att flera av utmaningar i Sniph har varit relaterade till personalfrågor och rekrytering.

“Den stora utmaningen är alltid att anställa rätt. Man kan fastna i att man gör det lätt för sig i den processen. Många entreprenörer håller igen på personal i början i tron att man sparar in men att investera i rätt personer tidigt är underskattat. På samma sätt är det också en stor utmaning att kunna släppa folk snabbt när det inte funkar. Det är något som vi hade kunnat vara bättre på”.

Hon berättar också att hon idag har en annan syn på önskvärda egenskaper för en anställd. 

“Idag uppskattar jag verkligen anställda med integritet, som värnar om sina gränser och sitt välbefinnande. För några år sen hade jag tyckt att det var utmanande med den sortens anställda när vi själva jobbade dygnet runt. Att jobba ihjäl sig är inte så långsiktigt när man bygger bolag”, säger Tara Derakshan.

Tara Derakshan lyfter även fram att fler kvinnor har varit en framgångsfaktor för bolaget. 

“Jag önskar även att vi hade varit så många kvinnor som vi är idag tidigare. Att vara majoriteten kvinnor dig har varit fantastiskt för kulturen och bolaget. Men givetvis är det alltid rätt talang som prioriteras.”

“Vi var arga på posten”

Att vara ett nytt bolag i tillväxtfas kräver förstås mycket arbete och det är lätt att begå misstag längs vägen.

“Det värsta misstaget som vi har gjort var rent logistiskt. Under 2019 tripplade vi vår omsättning vilket innebar att vi växte fortare än vad vi hade kapacitet för. Vår logistik kraschade. De ordrar som folk la nådde inte oss under ett par veckor när det var som mest. Vi var arga på posten och trodde att det var de som tappade bort våra paket. Det dröjde lite men till slut lyckades upptäcka att ordrar hade trillat bort från vårt system. Idag kan jag säga att det här höll på att kosta oss hela bolaget. Vi minns knappt något från den hösten” säger Tara Derakshan.  

Tara Derakshan säger att Sniph i slutändan kunde dra viktiga lärdomar från den kaotiska situationen.

“Vi lärde oss vikten av ärlighet och ett förlåt till våra kunder som turligt nog visade sig vara väldigt förstående och peppande. Vi har sedan dess stärkt upp vår kundservice rejält. Idag måste man ha en proaktiv kundservice som hela tiden ligger steget före och hör av sig till kunden innan problem uppstår. Det har varit en framgångsfaktor för oss”, säger hon.

Betonar eftertänksamhet

För ett nytt bolag i tillväxtfas kan klimattänket lätt glömmas bort eller helt enkelt bli bortprioriterat.

“Vi jobbar förstås alltid på att bli bättre i den synvinkel. Dock vill jag säga att hållbarhetsaspekten var en av anledningarna till att vi startade bolaget. Vi såg vilket spill det var i vår industri när konsumenter köper hela flaskor parfym utan en chans att först prova dem ordentligt. De slängdes eller stod och dammade på hyllan. Nu får du “snipha” innan du köper parfym. På så sätt kan man säga att hela vår produkt är klimatanpassad“, säger Tara Derakshan.

Slutligen delar Tara Derakshan med sig av vad hon skulle ge för råd till sig själv när hon startade bolaget.

“Jag skulle ha bjudit in till lite mer långsamhet och prioriterat sömn och återhämtning. Det är viktigt att skapa utrymme till att få tänka och reflektera som entreprenör vilket inte alltid prioriteras när allt ska gå så fort. Som entreprenör vill man också ofta göra saker snabbt och helt på egen hand. Ibland måste man ta ett steg tillbaka och låta de anställda växa”, säger Tara Derakshan.

Sniph är ett av 99 företag som finns med i Breakits kartläggning av de hetaste scaleup-bolagen i år. Listan är skapad inför vår eventserie Scaleup Day där entreprenörer delar med sig av tips och råd till varandra om hur man expanderar ett bolag.

Är du grundare, vd eller företagsledare? Missa isåfall inte Scaleup day i Stockholm, Göteborg eller Malmö – vår stora tillväxtdag för alla som vill växa med sitt företag. Här ger vi (och några av Sveriges hetaste scaleups) dig nycklarna för att lyckas.. 

Läs mer