Så jobbar du smart med SEO och ökar din trafik – och dina intäkter

David Björkeryd, SEO-expert

Karin Holmberg

SEO är ett effektiv metod för dig som på sikt vill öka din trafik och dina intäkter.
Men hur ska du egentligen bära dig åt för att lyckas?
Här ger David Björkeryd, SEO-expert på Mynewsdesk, insikter om hur du kan förbättra din affär genom att jobba smart med SEO.

Att hamna högt i sökmotorernas ranking innebär ökad organisk trafik och fler potentiella kunder. David Björkeryd, SEO-expert på Mynewsdesk, brinner för att fler företag ska jobba smartare med SEO. 
 
”Med SEO-optimerat innehåll har du i princip ett konstant flöde av trafik in till din webbplats”, säger David Björkeryd och fortsätter: 
 
”Även om den initiala kostnaden eller arbetsmängden för att satsa på SEO kan upplevas som hög, så kommer det på sikt att generera mängder med trafik och nya affärer. De pengar du lägger på innehåll har du alltid igen. Det finns dessutom många enkla knep att ta till.”

Vill du också förbättra ditt företags synlighet i sökmotorer? Läs mer om specialerbjudandet för Breakits läsare

Skapa innehåll för hela kundresan

Men hur jobbar man då egentligen smart med SEO? Enligt David Björkeryd är det egentligen ganska enkelt – genom att täcka kundens hela köpresa.

”För att bli riktigt framgångsrik med din SEO så är en av nycklarna att skapa olika typer av sidor och innehåll för att matcha syftet med var kunden befinner sig i sin köpresa. På det sättet kan man skapa varumärkeskännedom och samtidigt öka förtroendet för företaget. Något som ofta gör att målgruppen har företaget top of mind när det är dags att genomföra ett köp.”

Möjlighet att konkurrera på en helt annan nivå

En av de största utmaningarna för företag är att bygga upp en stark domain rating, vilket är ett mätvärde för hur stark domänen är. Att nå en stark domain rating tar tid och innan man nått dit kan det vara nästintill omöjligt att nå höga positioner i en konkurrensutsatt bransch. Ett nyhetsrum på en redan stark domän medför flera fördelar. Genom att publicera sitt innehåll på Mynewsdesk plattform kan företag dra nytta av Mynewsdesk starka domän.
 
”Mynewsdesk har idag en domain rating som ligger på 89, vilket kan jämföras med några av världens mest kända varumärken som Netflix, Nike, H&M och Coca-Cola. Det gör att våra kunder kan konkurrera med sitt innehåll - oavsett om det är ett pressmeddelande eller blogginlägg –  med helt andra förutsättningar”, säger David och fortsätter: 
 
”Ett företag kom till Mynewsdesk för något år sedan för att effektivisera sitt PR-arbete och förbättra sin synlighet. Idag rankas företaget på 78,000 sökord och driver över 150 000 besökare till sitt nyhetsrum per månad genom organisk synlighet. Vår plattform blir den perfekta motorn för deras fantastiska innehåll. Att ha ett nyhetsrum hos oss är med andra ord ett smart sätt att förbättra sitt företags SEO.” 

Vill du också förbättra ditt företags synlighet i sökmotorer? Läs mer om specialerbjudandet för Breakits läsare

Läs mer