Snêk tröttnade på dyra kök och bestämde sig för att lösa problemet – får in “Sims”-byggare från Piteå som delägare

Lundqvist Trävaru ABSnêkKök
Sandrine Peraldi och Fredrik Karlsson Peraldi, grundare av Snêk. Foto: Press.

Sandrine Peraldi och Fredrik Karlsson Peraldi, grundare av Snêk. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Sandrine Peraldi och Fredrik Karlsson Peraldi vill lösa dina köksvåndor med teknik och lokal produktion.

Svenska Snêk vill göra det betydligt enklare och billigare att bygga kök med hög kvalité i massivt trä. Idén till bolaget föddes när grundarna Sandrine Peraldi och Fredrik Karlsson Peraldi själva kände frustration över att inte hitta det de själva ville ha på marknaden. Vilket var kvalitetskök till rimliga priser (även om den här reportern utgår ifrån att de flesta återförsäljare av “kvalitetskök” anser att de håller rimliga priser).

“Jag tror faktiskt att det är något som många ofta säger, att de inte hittade vad de ville ha. Det är en story som man använder. Men i vårt fall var det verkligen så”, säger Sandrine Peraldi.

Sandrine Peraldi är från Frankrike och träffade Fredrik Karlsson Peraldi när de båda arbetade i Kina. De har spenderat sitt liv på mängder av platser runtom i världen, varthän deras jobb tagit dem, där exempelvis London, Hongkong och Singapore varit anhalter på deras resa. 

“Att vi spenderade mycket tid i Asien har nog format hur vi tänker. Det finns många prisvänliga alternativ och jag vill inte bli inträngd i ett hörn av aggressiva säljare”, säger Sandrine Peraldi.

Digitalt och lokalt

Det Snêk vill göra annorlunda är att kombinera en egenutvecklad teknisk plattform som låter kunderna designa sina kök i 3D online som sedan säljs direkt till kund utan mellanhänder. Själva köken produceras sedan i en egen anläggning i Törefors i Kalix kommun – med trä från norra delarna av Sverige och Finland.

“Vi har ett bättre verktyg för att designa köken än vad andra har, vi har kollat på kundens köpresa och gjort allt vi kan för att underlätta för dem. Kunden sparar pengar och samtidigt adderar vi ett värde i form av hög kvalitet, individualisering av köken och möjligheten att välja hur mycket de själva vill göra, såsom målning och montering”, säger Fredrik Karlsson Peraldi.

Hur arbetar ni med hållbarhet i bolaget?

“Vi använder endast furu från norra Sverige och norra Finland. Vi använder limfog som är tillverkat med stort miljöansvar och linolja tillverkad i Sverige. Det enda som inte är tillverkat i Sverige är en del av maskinerna som kommer från kontakter vi har sedan vår tid i Asien.”

“Vi har också tagit in konsulter som hjälper oss att se över vad vi kan göra bättre, där vi framförallt ser över energianvändning och att minimera avfall och utsläpp från produktionen. Exempelvis så används spillmaterial från träet när vi tillverkar köken som kan användas när vi packar köken eller i uppvärmning av fabriken.”

Plockar in nya ägare

För att skala upp satsningen har Snêk nu tagit in nya delägare i form av Lundqvist Trävaru, med Samuel Holmström och Jens Lundqvist vid rodret, liksom Snêks nuvarande ordförande Anton Norberg, som även är delägare i Yours kommunikationsbyrå, och som ökar sitt innehav.

“Vi är oerhört imponerade över vad Snêk åstadkommit på så kort tid. Vi ser stor potential i bolaget och goda möjligheter att utvecklas vidare tillsammans. Både affärsmässigt och kring utvecklingen av våra digitala verktyg. Snêks erbjudande passar väl även för våra kunder, säger Jens Lundqvist som är vice vd och utvecklingsansvarig på Lundqvist.

Lundqvist Trävaru kanske låter som ett gammalt och odigitalt bolag. Men skenet bedrar, vilket Breakit tidigare har uppmärksammat. Piteåföretaget har förvisso 80 år på nacken, men har idag en verksamhet som låter kunderna rita sina husmodeller i ett webbaserat ritverktyg i 3D. De jämför själva med att det ska vara ungefär lika enkelt som att bygga hus i spelet Sims (en oerhört populärt spelserie, ni får googla) och omsatte 104 miljoner kronor under 2020.

För grundarduon var det inte framförallt pengarna som lockade när bolaget behövde ta in pengar, utan främst kunskapen och kontakterna. Exakt hur mycket pengar de tagit in vill grundarna inte avslöja, mer än att det rör sig om miljoner.

“Vi vill fortfarande säkerställa att vi har ett familjeföretag och har behållit 80 procent av bolaget inom familjen. För oss handlade det mer om att hitta perfekta investerare och där vad Lundqvist den bästa partner vi kunde få, vi kompletterar varandra väldigt bra”, säger Fredrik Karlsson Peraldi.

Siktar högt

Däremot ska bolaget fortsätta skala upp kapaciteten framåt, där målet är en omsättning på 100 miljoner om fem år – denna runda ska ta dem ett steg på vägen, fortsätter medgrundaren.

“Vår anläggning klarar idag fyra kök per vecka i produktion, det är kapaciteten vi har. Men för att nå våra mål behöver vi snart börja prospektera en andra produktionslinje med målet att ha den igång till 2022/2023. Där finns det två alternativ, antingen bygger vi något eget och finansierar själva, eller så tar vi in ytterligare finansiering för att förvärva något. Fast det ena utesluter inte det andra.”

I år förväntar sig Snêk, som startade 2019, en omsättning på omkring 10 miljoner kronor och nästa år siktar de på 20 miljoner.

Läs mer