Ash Pournouris tuggummiprenumeration ska till Mellanöstern – med hjälp av “Chippen”

ShewyFoodtech
Teamet bakom Shewy och Christian Wilhelmsson. Foto: Press

Teamet bakom Shewy och Christian Wilhelmsson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill ta sina vitamintuggummin ut i världen.


Shewy (nej, inte chewy) heter det svenska bolaget bolaget som försöker utmana tuggummibranschen med prenumerationer på vitaminberikade tuggummin. Bakom bolaget står bland annat serieentreprenören Jesper Boström som tidigare varit involverat i Talent Box och Supersports International, liksom tidigare Avicci-managern Ash Pournouri och fotomodellen Kelly Gale.

Nu kopplar bolaget in ytterligare en profil som ska jobba med att få spridning på satsningen. Det är det tidigare fotbollsproffset Christian “Chippen” Wilhelmsson som med sitt bolag i Dubai ska vara med och ta Shewys tuggummin till Mellanöstern.

“Shewy är ett väldigt spännande varumärke som förnyar en traditionell produktkategori. Marknaden för hälsa, functional food samt västerländska varumärken och e-commerce växer kraftigt och detta är ett segment som är mycket intressant”, säger Christian Wilhelmsson i ett pressmeddelande. 

“Tuggummi har en lång historik inom sportvärlden och med min lokala förankring, bakgrund inom sport och kontakter på marknaden kändes detta som en väldigt intressant och rätt satsning.”

Shewy grundades 2019 och under 2020 hade bolaget knappa intäkter på 67.000 kronor med ett minusresultat på närmare 1 miljon kronor.

Caroline Meschke är vd på Shewy och kommenterar den tänkta satsningen såhär: 

“Mellanöstern är en komplex marknad med stor potential och vi ser ett stort värde i den lokala kompetens, kontakter och erfarenhet detta samarbete ger oss.”

Läs mer