Mat.se:s nya satsning: leveranser samma dag som du beställer

Breakit - Mat.se:s nya satsning: leveranser samma dag som du beställer
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

En av Sveriges största e-handelssajter för mat, Mat.se, satsar nu på snabbare leveranser för att locka fler personer till att handla på nätet.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

E-handeln kring mat växer så det knakar. Mat.se ökade till exempel sin omsättning med nästan 70 procent förra året, till strax över 200 miljoner kronor. Men av den totala mathandeln är det fortfarande en väldigt liten del som sker på nätet. 

“Inom dagligvaruhandeln har e-handeln kanske ett par procent av marknaden som det ser ut nu. Samtidigt säger 56 procent av konsumenterna att de skulle vilja handla på nätet. Vår utmaning är att bryta de mönstren folk har, att de går till affären för att handla”, säger Måns Danielson, vd på Mat.se.

Nu ökar bolaget flexibiliteten i leveranstid för att göra det lättare att använda. Om man som kund beställer varor innan klockan ett på eftermiddagen kan man få varorna levererade innan klockan tio på kvällen samma dag.

Liknande satsningar har skett på den amerikanska marknaden, där bland annat Google levererar matkassar samma dag som de beställs. Även svenska Mathem har nyligen lanserat konceptet. 

Trots den ökade leveranskapaciteten hävdar Måns Danielson att det inte kommer påverka lönsamheten i stor utsträckning.

“Visst måste vi vara snabba men vi har kapacitet att lägga de extra ordrarna på det befintliga utkörningsflödet. Vi kommer ta en liten avgift för den kortade leveranstiden också men det kostar inte jättemycket extra för leveranserna”, säger han.

Mat.se jobbar även på andra sätt för att deras tjänst ska bli lättare att använda. I likhet med e-handelsjätten Amazon arbetar bolaget med en AI-shoppare som lägger varor i kundernas korgar när en vara borde ha tagit slut. Om man inte behöver varan kan man givetvis ta bort den.

“Har man handlat hos oss tre-fyra gånger kan vi börja föreslå olika saker att köpa baserat på tidigare köp. Om man till exempel köper pasta varannan vecka så kan algoritmen lära sig det och automatiskt lägga varor i korgen när det borde vara dags igen”, säger Måns Danielson.

Mat.se omsatte i fjol 200 miljoner kronor. Samma år gjorde bolaget en rörelseförlust på 45 miljoner kronor. Bolaget tror sig kunna gå med vinst när omsättningen överstiger 600 miljoner. När det blir har dock inte bolaget gett någon prognos för. 

Mat.se är noterat på handelsplatsen First North.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel