Sök ikon
Breakit logo

De heter Mjuk, men säljer hårda paket – vill ta Sverige med storm med 15 färska miljoner

finska marknadsplatsen Mjuk vill bli ett slags Sellpy. Foto: Press

De sköter hela processen när kunder vill köpa och sälja begagnade möbler, nu siktar Mjuk på Sverige – sen väntar ytterligare internationell expansion.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den finska marknadsplatsen Mjuk vill bli ett slags Sellpy (som säljer kläder) fast för second hand-möbler och tog nyligen in 1,5 miljoner euro, eller cirka 15 miljoner kronor. Pengarna plockades in i en runda som skulle ge bolaget muskler att kunna gasa på med en internationell expansion. 

Nu lanserar bolaget sin tjänst i Sverige, som ett första stopp på den tänkta resan.

"Lanseringen i Sverige har varit varit en succé. Vi är glada att svenska kunderna har hittat oss så snabbt och att vi kan erbjuda det enklaste sättet att sälja och köpa möbler second hand även för svenska kunder nu", säger medgrundaren och tillväxtchefen Max Heino i ett pressmeddelande.

Bolagets affärsidé går ut på att sköta hela processen i begagnathandeln, där de både hämtar upp möbeln hos kunden och sen hanterar hela säljförloppen. Vilket skiljer sig mot exempelvis Blocket eller Tradera där köpare och säljare själv måste komma överens om och hantera det som inte rör själva transaktionen.

Bolaget uppskattar själva att marknaden för begagnade möbler uppgår till “flera miljarder euro” och att second hand-möbler motsvarar ungefär 15-20 procent av marknaden för nya möbler. Och efter lanseringen i Sverige har bolaget också planer om att fortsätta sin expansion ut i Europa, där länder som Tyskland, Danmark och Nederländerna lyfts fram som potentiella marknader inom “det kommande året”.

"Vår strategi bygger på snabb expansion, vilket möjliggör att vi internationellt kan betjäna både befintliga second hand-konsumenter och nya kunder", säger Rickard Zilliacus, vd för Mjuk.

Bland bolagets investerare finns Juha Lindfors, partner på Life Ventures.

”Mjuks innovativa affärsidé väckte omedelbart vårt intresse, och när vi träffade det unga men otroligt ambitiösa grundarteamet togs snabbt beslutet att investera i företaget. Vi på Lifeline tror starkt på att vi kommer se samma trend inom marknaden för möbler som inom marknaden för second hand elektronik och mode: konsumenterna vill ha ett mer hållbart och prisvärt sätt att skaffa möbler”, kommenterar han sin investering i bolagets sådd-runda:

Mjuk grundades 2019 av Rickard Zilliacus, Max Heino och Casper von Pfaler. Under 2020 omsatte bolaget 887.000 euro, eller ungefär 8,7 miljoner kronor. Bolaget visade 2020 upp ett litet minusresultat på 2000 euro eller närmare 20.000 kronor. Prognosen för 2021 är en omsättning på 2 miljoner euro, motsvarande ungefär 19,8 miljoner kronor. Bolaget spår också en större förlust på grund av tillväxtsatsningar.

Vilka är era största fokusområden för att motverka klimatpåverkan?

"Vi vill bära vårt strå till stacken och hjälpa till med att skifta consumer mindset om second hand genom att göra det så enkelt som möjligt för alla att delta i second hand-marknaden genom att erbjuda en modern full service-lösning. Därigenom är det många som inte tidigare har köpt eller sålt second hand som nu gör det eftersom det finns en enklare lösning och på detta sätt växer hela second hand-marknaden", säger Max Heino.

Hur jobbar ni med er egna påverkan?

Vi försöker vara så ansvarsfulla vi kan i vår egna operationer. Vi köper till exempel så mycket som vi kan av den elektroniken vi använder second hand samtidigt som vi kompenseras utsläpp som skapas av våra operationer via Compensate-tjänsten."

Läs mer