Den svenska nätläkaren Doktor24 har etablerat sig på marknader som Tyskland och Nederländerna – och framöver väntar ytterligare expansion i Europa. Därför vill Doktor24 nu sätta lite internationell prägel på sig själva och meddelar att moderbolaget byter namn till 24Health. Namnbytet på den snabbväxande nätläkaren kommer kanske inte att få lika mycket uppmärksamhet som dagens mest omtalade dito, nämligen att Facebook numera kallar sig själva för Meta. Men liksom Facebook gäller förändringen i Doktor24 också bara moderbolaget, dotterbolagen i Sverige kommer fortsatt att heta Doktor24 och även den tekniska plattformen, kallad Plattform24, behåller sina namn. “Utmaningarna i vården är likartade i hela världen med ökande vårdbehov och brist på personal och resurser. Vår teknik har visat tydlig evidens med stora effektivitetsvinster och en mer sammanhängande och tillgänglig vård hos våra kunder i Sverige”, säger Daniel Lillienau, vd på 24Health, och fortsätter: “Vi ser en enorm efterfrågan på den här typen av lösningar och vår ambition är att bli ledande healthtech-aktör i Europa samtidigt som vi breddar och utökar tjänste- och produktportföljen med stort fokus på den svenska marknaden.” Under 2020 hade Doktor24 en omsättning på 197 miljoner kronor, en ökning på 320 procent mot året innan. Resultatet skrevs till minus 81 miljoner kronor. SCALEUP-LISTAN: Sveriges 99 hetaste scaleups – möt bolagen som kan bli nästa techjättar Doktor24 grundades 2016 och i maj i år fyllde bolaget kassan med 400 miljoner kronor. I rundan investerade bland annat Stena Sessan och Ernström och Co. Då var det expansionen i Europa som stod i fokus.