Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Från konkursbo till succé – hennes bolag växer så det knakar

Ebba Arnborg

Catrine Sageryd gav sig in på helt ny mark när hon köpte ett konkursbo i en för henne ny bransch som i mångt och mycket varit fast i gamla hjulspår. Och hon lyckades – både med bolaget och att få till förändring.

Catrine Sageryd hade drivit flera bolag tidigare, när hon för åtta år sedan tog beslutet att köpa ett konkursbo. Branschen var helt ny för henne. Bolaget var helt kört i botten och kunderna slängde på luren när hon ringde dem.

”Det kändes spännande att testa en ny bransch, som är mansdominerad och utmana den som kvinna”, berättar Catrine.

Störst i Sverige

Hon brandade om och byggde upp bolaget Mekina, som har tre ben: De är garantiverkstad och reparerar elverktyg åt återförsäljare och stora byggvaruhus; de servar byggföretagens egen maskinpark; och de reparerar uthyrares maskiner.

Snart fick hon, och hennes pappa som också gick in i bolaget med sin erfarenhet från byggbranschen, en växande kundskara.

Catrine satsade – och lyckades. Idag är Mekina störst i Sverige på det de gör, med 20 anställda, en omsättning på 30-35 miljoner kronor och en vinstmarginal på 10 procent.

Påverka mot ökad hållbarhet

Inte minst har de lyckats påverka den konservativa byggbranschen till ett mer hållbart tänk.

”Hållbarhet är vår hjärtefråga och där har vi absolut ändrat ett beteende, för vi växer varje år. Vi märker att byggföretag tänker mer och mer hållbart och ser lönsamheten i det, att det faktiskt är billigare att reparera än att slänga och köpa nytt”, berättar Catrine och tillägger:

”Med dagens samhälle och vetskapen vi har om klimatet är det mer en självklarhet än en drivkraft att bidra till ett mer hållbart samhälle. Dessutom kollar både investerare och personal mycket mer på det nu.”

Utmana mansdominerad bransch

Att utmana branschen som kvinna har Catrine gjort, med besked. Hon brandade om hela företaget – till rosa, och bytte namn till Mekina (en kvinnlig variant av Mekano). Något som stack ut rejält, och delvis innebar gratis marknadsföring.

”Många kunder tycker det är kul att vi har tjejer på typiskt manliga positioner och att vi utmanar. Samtidigt kom det in en del ”byggubbar”, särskilt i början, som kanske var lite av den gamla skolan och som ville prata med någon som ”kan” verktyg, för det kunde ju inte jag då ansåg de – eftersom jag är tjej.”

När Catrine svarade i telefonen var det vanligt att de som ringde utgick ifrån att de hamnat på ekonomiavdelningen.

”Det är inte så konstigt, för kollar man på majoriteten av byggföretagen så ser de ut så. Men jag tror och hoppas att vi har ändrat den strukturen lite, för vi märker inte av de kommentarerna lika mycket”, säger Catrine.

Brist på kompetens

Det är bara cirka en procent av alla verktyg som repareras idag. Så tillväxtpotential saknas inte, utmaningen är kompetensbrist – att hitta duktiga tekniker, berättar Catrine. De har köpt upp två konkurrenter för att få tillgång till personal och samarbetat med Solna stad, för att komma i kontakt med nyanlända, som de lärt upp och anställt.

”Hade vi bara haft mer personal hade vi räddat ännu fler verktyg”, säger hon.

Samtidigt var det nära att affären – och Mekina – aldrig blev av, berättar Catrine:

”Men Swedbank trodde på oss från början, så de har varit med från start – utan dem hade det inte gått. Vi har alltid vänt oss till Swedbank när vi behövt stöttning. De har trott på oss och vi har kunnat visa att vi levererar.”

Läs mer om hur Swedbank jobbar med hållbarhet här!

Vill du veta mer om hur du och ditt företag kan utveckla hållbarhetsarbetet utifrån er verksamhet och förutsättningar? Eller kanske få inspiration av entreprenörer som brutit ny mark? Då är du välkommen till swedbank.se/foretagstips där du kan läsa tips och råd som ger dig bättre koll på företagande och entreprenörskap.

Läs mer