Att lägga resurser på PR är nästan ett måste om du vill växa och nå ut med ditt företags budskap. Kommunikationen är viktigare och kanalerna fler än de någonsin varit tidigare. Detta är något som ställer höga krav på dagens marknadsförare, berättar Daniel Jonsson, Chief Analytics & Strategy Officer på Mynewsdesk. ”En kommunikatör idag behöver vara mer mångfacetterad än tidigare och behärska fler kanaler. Arbetet med analys, mätning och uppföljning har också blivit viktigare eftersom vi kan mäta allt som sker digitalt.” Som Breakit-läsare får du just nu 15 procent på Mynewsdesks PR-plattform där både ett eget nyhetsrum, med möjlighet att publicera och distribuera ditt innehåll, samt analysverktyg som ger värdefulla insikter ingår. Läs mer och ta del av erbjudandet här! TA HJÄLP AV EN PR-PLATTFORM Även om rollen har blivit svårare finns det också större möjligheter att få hjälp med att fördela sina resurser och följa upp kampanjer – mycket tack vare alla nya digitala lösningar. ”Kärnan är fortfarande strategin och att det finns en röd tråd i all kommunikation. Det är den som företagets kommunikationsavdelning bör fokusera på. Med hjälp av en PR-plattform kan man sedan förenkla arbetet med att planera, publicera och följa upp sina kampanjer och på det sättet effektivisera sitt arbete.” Som Breakitläsare får du just nu 15 procent på Mynewsdesks PR-plattform där både ett eget nyhetsrum, med möjlighet att publicera och distribuera ditt innehåll, samt analysverktyg som ger värdefulla insikter ingår. Läs mer och ta del av erbjudandet här! Men vad är egentligen en PR-plattform? ”Enkelt förklarat kan man säga att en PR-plattform är ett digitalt verktyg där kommunikatören effektivt kan få hjälp med alla sina PR-aktiviteter. Från planering till analys och uppföljning”, säger Daniel Jonsson. Vad är den största vinsten med att använda en PR-plattform? ”Det viktiga är att kommunikatören inte behöver vara expert på allt utan kan frigöra tid för det viktiga strategiarbetet och och att analysera och följa upp. I ett mindre bolag eller en slimmad organisation kan det vara skillnaden på att synas eller inte synas i bruset.”, säger Daniel och fortsätter: ”Med en pr-plattform kan man effektivisera sitt arbete. På Mynewsdesk har vi en helhetslösning där man kan frigöra tid för strategiskt arbete och storytelling – och ta hjälp av AI och machine learning till andra delar av arbetet. Vårt fokus ligger på att hjälpa kommunikatören och förenkla deras vardag. För de som vill har vi också en rad olika tjänster och funktioner man kan köpa till. Allt från verktyg som hjälper dig att mäta ROI till konsulter som finns redo att hjälpa er med rapporter eller ta fram innehåll”, säger Daniel. FEM KONKRETA TIPS FRÅN DANIEL JONSSON: * Lägg fokus på att ha en bra strategi och en gedigen PR-plan. * Ha en röd tråd i alla din kommunikation. Din målgrupp finns säkert i flera olika kanaler och behöver känna igen sig i er kommunikation. * Underlätta och effektivisera ditt arbete genom att använda en PR-plattform. * Mät och följ upp dina PR-aktiviteter och hur förtroendet för ditt företag ser ut hos dina kunder. * Var inte rädd för att använda ny teknik som kan hjälpa dig att effektivisera och spara tid. Vår AI-teknik kan hjälpa dig med allt från att se genomslag i medier, hitta relevanta journalister och ge dig insikter om vad dina konkurrenter skriver om. Som Breakitläsare får du just nu 15 procent på Mynewsdesks PR-plattform där både ett eget nyhetsrum, med möjlighet att publicera och distribuera ditt innehåll, samt analysverktyg som ger värdefulla insikter ingår. Läs mer och ta del av erbjudandet här!