Sök

Tidigare Klarna-chef drar igång gynekolog-podd: “Det kommer en boom”

GynpoddenEster CareHälsa

Helena och Lydia Graflund är duon bakom Gynpodden. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Techchefen har lämnat finansbranschen för en satsning på femtech – och en podd. Lydia Graflund hoppas på mer uppmärksamhet och kapital till bolagen som satsar på kvinnors hälsa.

Lydia Graflund är en rutinerad räv i techbranschen. De senaste åren har hon suttit på höga positioner i bolag som Nelly, Checkin och senast på betaljätten Klarna.

Nu har hon ett helt nytt projekt på gång inom femtech. Exakt vad det handlar om vill hon inte avslöja riktigt ännu.

Men det rör sig om en plattform kallad Ester Care som ska verka inom kvinnohälsa, eller femtech som det också brukar kallas. 

Med sig på resan har hon sin storasyster Helena Graflund Lagercrantz som är specialistläkare inom gynekologi och förlossningsvård på Danderyds Sjukhus kvinnoklinik.

Som en mjukstart på den satsningen har de två grundarna nu lanserat en podcast tillsammans med Perfect Day Media som de kort och gott kallar för Gynpodden.

“Podden föddes när vi började prata någon gång i början av året efter att jag skickat ett inlägg på instagram om kvinnohälsa till min syster. Det var ett tips av något slag, och hon blev helt skogstokig och undrade vad det var för konto. Men det är mycket så inom kvinnohälsa idag, råd från sociala medier och aktörer som inte är experter”, säger Lydia Graflund och fortsätter.

“Så jag föreslog att vi skulle starta en podd. Läkare kan så mycket men de når inte ut idag.”

"Har gått exceptionellt bra"

Sagt och gjort. Gynpodden har nu släppts i sex avsnitt och antalet lyssningar ska enligt Lydia Graflund ligga på mellan 7000-9000 i veckan. Räckvidden den senaste veckan ligger enligt Poddindex på 5300. 

Jämfört med Perfect Days övriga storpoddar som Alex och Sigge, Ursäkta eller When We Were Kings (som alla har en räckvidd på över 100.000) är den nystartade podden än så länge en liten spelare, men mottagandet har ändå varit bra menar skaparen.

“Det har gått väldigt bra. Vi träffade Perfect Day idag och för att vara en helt ny podd med okända personer så har det gått exceptionellt bra. Det vittnar nog om att det finns en mycket törstande målgrupp i det här området”, säger Lydia Graflund.

Spår en boom inom femtech

Sajter som Familjeliv avfärdas ofta som en dålig informationskälla för kvinnor och föräldrar.

Lydia Graflund vill inte helt avfärda nätforumen – men menar att det behövs komplement. Själv vill hon hålla en hög och korrekt nivå på informationen genom att bjuda in experter inom sina områden till podden.

Hur bra är techbranschen på femtech tycker du?

“Jag har främst varit verksam inom fintech och inte så mycket inom femtech själv. Men nu när jag är där så ser jag att det finns så mycket på det här området. Det finns så många kvinnor som är duktiga och som har försökt starta något, men som inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet eller kapital för att bli så stora som de kan bli.”

Vad tror du om utvecklingen på området?

“Jag tror femtech är i sin linda fortfarande och att det kommer en boom. Jag hoppas att det kommer läggas mer fokus på det framöver, för det finns viktiga problem att lösa som påverkar hälften av världens befolkning”.

Läs mer