Sök

Klarna är poppis, Clubhouse är stendött – och krypto har en bit kvar (innan det blir folkligt)

InstagramTiktokSvenskarna och Internet 2021

Bilden är ett montage. Foto: Istockphoto.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Internetstiftelsen har publicerat den matiga rapporten Svenskarna och internet 2021. Breakits Tobias Blixt har läst och plockat ut några godbitar för er Breakit-läsare.

Svenskarna är digitaliserade, i det stora hela.

Nio av tio svenskar använder internet varje dag och 100 procent av studerande har en smartphone som de använder regelbunder. Dessutom använder nio av tio olika digitala samhällstjänster.

Och efter nästan två pandemipåverkade år vill också nio av tio svenskar fortsätta sköta sitt jobb hemifrån till viss del. 

Det är bara några av siffrorna över digitaliseringens framfart som Internetstiftelsen lyfter fram i inledningen av sin rapport Svenskarna och internet 2021.

Mycket är bekant för den som har hängt med i det nya näringslivet den senaste tiden. För er som regelbundet läser Breakit kommer det inte som en överraskning att e-handeln har gått som tåget, eller att begrepp som liveshopping och social shopping har börjat slå igenom (av svenskarna är det fyra av tio som känner till fenomenen men bara 6 procent har deltagit i liveshopping själva.)

Men vilka andra intressanta spaningar från den ordentligt tjocka (370 sidor!) rapporten kan vara av intresse för er Breakit-läsare? 

Här kommer några av höjdpunkterna:

Bara 3 procent har köpt eller sålt en kryptovaluta

Det är fortsatt väldigt hett med krypto (och det relaterade fenomenet NFT) världen över och bitcoin-priset är uppe på rekordnivåer ännu en gång. Men kryptovalutor är långt ifrån någonting folkligt, om vi ska tro rapporten.

Där uppger bara 3 procent av internetanvänarna över 18 år att de under de senaste tolv månaderna har köpt eller sålt kryptovaluta. Det är också, kanske inte så oväntat, fler män än kvinnor som har ägnat sig åt kryptohandel.

Swish och Klarna överlägset populärast

Hela 83 procent av svenskarna har betalat med Swish och 74 procent med Klarna de senaste tolv månaderna. Närmast efter kommer att “blippa” med mobilen, något som 29 procent säger sig har gjort under samma period. Därefter kommer Paypal och Qliro med 25 respektive 23 procent vardera. 

Alla använder sociala medier – med tydliga grupperingar

Hela 95 procent av svenskarna (från åtta år och uppåt) har använt sociala medier någon gång det senaste året och störst av alla är Youtube, Facebook och Instagram. Det kommer antagligen inte som en överraskning för någon att det ser ut så. Men om vi kollar hur siffrorna ser ut på de olika plattformarna så finns det intressantare lärdomar att dra.

Exempelvis är det män som använder Twitch, Reddit och Twitter flitigast, samtidigt som kvinnorna dominerar på Pinterest och Familjeliv. Exempelvis har 25 procent av männen använt Twitter senaste året jämfört med 13 procent av kvinnorna. 34 procent av kvinnorna har använt Pinterest jämfört med 10 procent av männen.

När det kommer till det totala användandet är det däremot helt jämnt – 95 procent vardera.

Youtube är överlag populärt bland både yngre och äldre, det används dessutom för både nytta och nöje. Det mest populära användningsområdet för tjänsten är att titta på video för nöjes skull. Det gör 72 procent av internetanvändarna. På andra plats kommer instruktionsfilmer med 56 procent och på en tredjeplats kommer att lyssna på musik med 49 procent.

Det går däremot att se en skillnad där de yngsta (8-11 år) använder Youtube i större utsträckning till att titta på underhållning och instruktionsfilmer. Bland äldre (76+) är det vanligast att lyssna på musik.

Snapchat och Tiktok är två sociala medier som har en övervägande yngre publik. Tiktok är absolut störst bland de som är födda på 00-talet (57 procent) och senare, medans Snapchat även har lyckats locka en hyfsat stor publik bland 90-talisterna (59 procent).

Twitch, Twitter och Pinterest lockar få användare. Bara en av tio uppger att de har använt sig av Twitch någon gång de senaste 12 månaderna. Twitter och Pinterest har i sin tur lyckats locka två av tio bland internetanvändarna.

Clubhouse kom och försvann

Hajpen var enorm under några få veckor i början av 2021. Sedan försvann hajpen kring de ljudbaserade sociala medierna (det var flera som ville ge sig in i leken) väldigt snabbt.

Totalt uppger 2 procent av internetanvändarna att de har använt Clubhouse eller Houseparty det senaste året. Det som sticker ut är att hela 17 procent av användarna i högstadiet har använt Houseparty. Ägaren Epic Games har dock meddelat att de ska lägga ned appen under hösten i år.

Läs mer