Tier plockar in 1,7 miljarder – får ny monstervärdering

TierElsparkcykel
Lawrence Leuschner, grundare Tier. Foto: Press/Montage

Lawrence Leuschner, grundare Tier. Foto: Press/Montage

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Voi-konkurrenten fyller kassan rejält.

I Sverige pågår en allt mer intensiv diskussion om hur antalet elsparkcyklar ska kunna begränsas. I början av oktober uttalade sig till och med statsminister Stefan Löfven i frågan.

"Om man tittar här i Stockholm är det för många elsparkcyklar och dålig ordning. Det är allvarligt för trafiken. I Stockholm stad kan man göra mer", sa han till TT.

Men även om många ogillar de nya fordonen så älskar riskkapitalisterna dem. I början av augusti tog svenska Voi in nästan 400 miljoner kronor och nu laddar tyska konkurrenten Tier sin kassa rejält.

Bolaget tar in 200 miljoner dollar, motsvarande 1,7 miljarder kronor. Kapitalet kommer från befintliga investerare som Softbank och Northzone. Som nya investerare kliver också M&G Investments och Mountain Partners in.

"Finansieringen ger Tier ytterligare resurser för att fullfölja vårt uppdrag att förändra mobiliteten för gott", säger bolagets grundare Lawrence Lauschner i ett uttalande.

Tier har med de nya pengarna inräknat tagit in 600 miljoner dollar i finansiering, motsvarande strax över 5 miljarder svenska kronor. 

Värderingen landar på 2 miljarder dollar, alltså 17,7 miljarder svenska kronor. Det kan jämföras med svenska Voi som i slutet på sommaren värderades till 7,6 miljarder.

Tiers Sverigechef August Svedenstedt säger i en kommentar till Breakit att bolaget fortsätter att satsa i Sverige och att det finns flera områden som bolaget arbetar på.

“Vi har många saker på gång i Sverige, det senaste är vårt Tier energy network, där kunder själva kan byta ut batterier på våra scootrar i utbyte mot åkturer. Det är väldigt spännande. Fokus i samband med vår d-runda är att fortsätta innovera och hitta lösningar inriktade mot compliance, saker som exempelvis gör parkeringar säkrare och att vi kan se till att våra kunder är över 18 år. Sen fortsätter vi ha dialoger med kommunerna för vår fortsatta expansion”, säger han.

Vad är den viktigaste lösningarna just nu givet den kritik som finns mot elsparkcyklarna?

“Den överordnade lösningen för att lösa bland annat parkeringsproblematiken är licens-förfaranden eller upphandlingar. Att Stockholm gör som i Paris och andra europeiska städer. Där marknaden till exempel regleras på tre aktörer, för när det finns sju olika så kommer alla vilja finnas på det geografiskt hetaste området i staden.

Klimatpåverkan har också varit en stor fråga sedan sparkcyklarna först lanserades. Breakit kunde tidigt rapportera om frågetecken kring hur hållbart det nya färdmedlet egentligen var, eftersom att livslängden bedömdes vara väldigt kort.

Enligt August Svedenstedt har miljövinsten hela tiden varit stor nog, men samtidigt ska den ha blivit mycket större i takt med att utvecklingen gått framåt.

“Redan när vi började och elscootern egentligen var ämnad för privatbruk så lönade det sig rent miljömässigt. Men resan vi har gjort sedan dess, med bland annat utbytbara batterier och längre livstid, då har vi skärt ned våra utsläpp med 60 procent.. Vi har också varit klimatneutrala sedan januari 2020.”

Läs mer