Klarna investerar i tyska Billie – som plockar in 860 miljoner

KlarnaBilliee-handel

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Klarna har slagit sig samman med tyska Billie för att lösa betalningar mot företag. Nu tar de sitt samarbete ett steg längre och investerar i kollegan.

Det var i början av oktober som den svenska betaljätten Klarna berättade att de inlett ett samarbete med tyska Billie som är ledande inom “köp nu, betala senare”-tjänster mellan företag. Samarbetet innebär att Billies tjänster med start nästa år ska finnas tillgängliga för alla e-handlare som idag använder Klarnas tjänst.

Nu meddelar Klarna att de även investerat i sin tyska kollega.

“Vi har känt Matthias och teamet på Billie ett tag nu och vi är imponerade av deras vilja att erbjuda b2b-transaktioner utan friktioner till handlare och företag runtom i världen. BNPL (köp nu, betala senare reds.anm.) som område är fortfarande i sin linda, även om efterfrågan aldrig har varit högre”, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski i ett pressmeddelande.

Han fortsätter: 

“Vi är här för att lösa problem och genom att kunna erbjuda den här tjänsten till våra handlare tillsammans med Billie gör vi det. Det är något som vi också understryker med vår investering i Billie”.

Billie tar in 860 miljoner

Det är i samband med en större runda där Billie tar in totalt 100 miljoner dollar, eller närmare 860 miljoner kronor, som Klarna är en av investerarna. I rundan värderas Billie till hela 5,48 miljarder kronor. Ledande investerare är Dawn Capital, men med deltagande från bland annat Klarna och Tencent. Även Creandum, Speedinvest, Picus och GFC, som alla investerat i bolaget tidigare, deltar i nyemissionen.

Klarnas produktchef David Fock berättar för Breakit att marknaden för digitala betalningar mellan företag är stor även inom handeln idag, och att de trots att de själva har en b2b-lösning ser ett samarbete med Billie som det bästa alternativet just nu.

“Det finns en begränsning även för oss i hur mycket vi kan göra samtidigt under en global expansion”, säger David Fock och fortsätter sedan.

“Det är svårt att samtidigt ge ett så stort och viktigt affärsområde den uppmärksamhet och investering som den behöver.”

Vill inte berätta hur stor investeringen är

Hur mycket Klarna investerar i Billie vill David Fock inte avslöja. Han berättar däremot att det finns en stor efterfrågan bland Klarnas kunder för den här typen av tjänst.

“Det beror lite på vad handlaren har för affär, men överlag är det väldigt efterfrågat. Vilken affär som helst oavsett, oavsett om den är fysisk eller online, kommer ha tillfällen då företag vill köpa saker”, säger han.

Den första marknaden som det kommande samarbetet mellan Billie och Klarna rullar ut på är Tyskland. Därefter väntar en expansion till Sverige för att sedan gradvis lanseras på alla marknader där Klarna är aktiva.

Klarnas intäkter låg på 10 miljarder kronor under 2020, vilket var en ökning från 7,1 miljarder året innan. Minusresultatet låg under fjolåret på 1,4 miljarder kronor.

Läs mer