Pidedirecto vill skapa ett “Shopify” med snabba leveranser i Mexiko – tar in 45 miljoner

Pidedirectoe-handel

Ronni Samir Sulaka och Hussein Fawzi, grundare av Pidedirecto. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fick ändra om sin ursprungliga idé i samband med att pandemin slog till, nu växer bolaget så det knakar.

Med bas i Mexiko har ett gäng svenskar sedan drygt ett år tillbaka satsat på att bygga upp vad de själva kallar för ett Shopify med 30-minutersleveranser. Startupen kallas Pidedirecto och visionen är att bygga ett slags operativsystem för bolag som vill kunna sälja direkt till kund både enkelt och snabbt.

Hussein Fawzi och Ronni Samir berättar att de träffades när de båda läste på Högskolan i Jönköping, och att de bestämde sig för att flytta till Mexiko och starta bolag efter att Ronni gjort en utbytesresa där under studierna. 

“Vi började med något som liknade Pinchos koncept där du beställer mat på restauranger direkt i mobilen. Då insåg vi sent att det i princip inte kostar någonting med kypare i Mexiko eftersom att de tjänar sina pengar på dricks. Så vi fick tänka om”, berättar Ronni Samir.

“Här i Mexiko subventioneras ofta mat för anställda. Så vi skapade en e-plånbok där anställda fick krediter varje dag som de kunde spendera på kafeer och restauranger. Lite som rikskuponger fast i digital form. Det gick bra fram till pandemin kom.”

Pandemin tvingade dem att tänka om

När Coronapandemin slog till fick entreprenörerna tänka om igen svänga om sin tjänst. Den nya produkten blev en plattform där företag, likt Shopify, kan sätta upp sina egna butiker och sälja direkt mot kund istället för att gå via olika digitala marknadsplatser. Något som också kombineras med en egen leveranstjänst och egna bud, som ska kunna leverera varorna på 30 minuter.

“Vi gör det möjligt för lokala butiker, restauranger och andra att bygga sin konsumentkanal och leverera väldigt snabbt. Det finns en utveckling mot digital handel som pushas på av marknadsplatser, men det är höga avgifter för butikerna som redan jobbar med låga marginaler.”

Nu har bolaget lockat en investering på 5,25 miljoner dollar, ungefär 45 miljoner kronor. Bland investerarna finns Jam fund, som startades av Tinder-medgrundaren Justin Mateen och leder rundan, liksom Y Combinator, Soma Capital, Acacia Ventures, Kube Ventures och Flexport. 

Dessutom har änglar med bakgrund från exempelvis Grubhub, Uber, Google och Jeeves investerat.

“Vi lanserade i september förra året och har växt med ungefär 32 procent per månad sedan dess. Idag är vi 72 anställda och siktar på att dubbla det kommande året”, säger Hussein Fawzi. 

Vad gäller intäkterna så berättar Hussein Fawzi att de har en omsättning på ungefär 11,5 miljoner dollar på rullande tolvmånadersbasis. 

"Vi kommer från utsatta områden"

Hussein Fawzi och Ronni Samir möttes i Jönköping, men växte upp i förorterna till Linköping respektive Eskilstuna. De två grundarna vill gärna också lyfta fram att det finns möjligheter för den som vågar ta risken.

“Många av mina kompisar pratar om att det behövs pengar för att starta eget, eller att det är svårt att komma ut ur förorterna. Vi kommer från ganska dåliga och utsatta områden, jag tycker det är viktigt att lyfta att det går att lyckas och att se nya horisonter”, säger Ronni Samir.

“Jag tror det kommer ner till att kunna ta risker. Det vill jag verkligen lyfta fram, att vi verkligen promotar folk att ta större risker. Sverige är ett tryggt land, vi har ett tryggt system. Om vi misslyckas här kan vi komma hem till Sverige och ha tak över huvudet. Chanser som du inte har exempelvis här i Mexiko. Man måste våga utmana sin egen bild av sig själv och ta riskerna”, fyller Hussein Fawzi i.

Utöver de två ovan nämnda grundarna räknar man även Anders Steiner, med bakgrund på Avanza, till grundarteamet bakom Pidedirecto. Bolaget tittar nu på att lansera i Colombia, Costa Rica samt Brasilien.

Hur tar ni med klimatfrågan i ert arbete

"När det kommer till klimatfrågan så försöker vi optimera våra leveranser så mycket det går med Algoritmer. Bland annat genom batch-leveranser från samma punkt, eller närliggande leveranser så att vi kan minska våra avtryck så mycket möjligt. Detta ger så klart också en stor förtjänst till förarna som spenderar mindre på bensin samtidigt som de kan göra flera leveranser och i sin tur tjäna mer pengar", svarar Ronni Samir.

Läs mer