Efter 25 år – nu förvandlas Chimney till Edisen: “Okänd exportsuccé”

ChimneyMarknadsföringTV

Henric Larsson, grundare och vd på Edisen. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Svenska Chimney jobbar med efterbearbetning av film- och tv-produktioner för jättar som Netflix, H&M och Absolut Vodka.

Nu byter bolaget, efter 25 år, namn – och vill förändra hur branschen arbetar med marknadsföring och underhållning.

“Vi är något av en okänd exportsuccé från Sverige.”

De orden kommer lite som en eftertanke från Henric Larsson, grundare av innehållsbolaget Chimney, i slutet av vår intervju.

Bolaget startade han redan 1995 med idén att göra efterbearbetning av filmproduktioner för reklam- och tv-branschen. Det innebär förenklat att hans företag ska ta till vara på allt material som spelats in och sedan sätta ihop den färdiga produkten.

Sedan starten har verksamheten vuxit ordentligt och 2019 genomfördes en fusion med amerikanska distributionsbolaget Vigor. Idag har Chimney omkring 500 anställda fördelat på 14 kontor över hela världen och arbetar med hela kedjan från innehåll till produktion och distribution inom både nöje och marknadsföring.

Bland kunderna finns jättar som Netflix, Dyson, HM och Absolut vodka, men de har också varit inblandade i filmer som Snabba Cash, Låt den rätte komma in – och Tomten är far till alla barnen.

“Just Tomten är far till alla barnen var en av de första filmerna vi gjorde. Den skulle vi sätta ihop på fyra veckor, men det tog nog ett halvår att få ut den till slut. Vi fick jobba gratis för delägande”, minns Henric Larsson. 

Byter identitet till Edisen

Därefter växte bolaget genom att involveras i allt fler delar av produktionen och i år är prognosen en omsättning på omkring 700 miljoner kronor i koncernen enligt grundaren. Tillväxten jämfört med förra året ligger på omkring 30 procent – en takt som bolaget räknar med att fortsätta hålla även framåt.

Framöver kommer Henric Larssons satsning däremot att gå under en helt ny identitet, när de idag torsdag ska lansera sig själva på nytt. Då får också Chimney, namnet som de levt med i 25 år, ge vika för Edisen.

“Alla undrar vad vi håller på med som skrotar Chimney. Men det finns flera anledningar. Vi har en hög varumärkeskännedom i Norden, men det är också något som har byggts från när vi gjorde Tomten är far till alla barnen, så den kännedom som finns speglar inte alltid vad bolaget är idag”, säger Henric Larsson och fortsätter:

“Vi har också förvärvat många bolag och då måste man fråga sig vad som är bäst varumärke idag. Edisen är vår plattform som vi också har haft i fyra-fem år och det är den som vi har byggt hela verksamheten kring idag.”


Joakim Kempff. Foto: Press

Joakim Kempff är global chef för marknadsföringstjänster på bolaget, som nu alltså heter Edisen. Han förklarar att det inte bara handlar om ett namnbyte. Med plattformen som bolaget har byggt upp vill man förändra hur branschen arbetar med produktion av marknadsföring och underhållning idag.

“Vi lägger halva tiden i vår bransch på administration och andra saker som inte är värdeskapande. I princip allt detta går egentligen att automatisera. Det är det som plattformen gör och nu är vi redo att börja använda i allt vi gör."

"Vi vill skapa bättre innehåll. För det behöver vi mer tid till kreativitet och för det behöver vi automatiserat annat”, berättar han.

Jobbar nära Netflix

En av Edisens mer profilerade kunder är Netflix och förutom att vara inblandade i deras svenska produktioner har bolaget också faktiskt en satsning mot just Sydkorea med den amerikanska underhållningsjätten. 

De driver nämligen Youtube-kanalen The Swoon med 2,5 miljoner följare med tillhörande Instagramkonto på över 800.000 följare som ska driva intresset för koreanska dramaserier, så kallade k-draman, till streamingtjänsten.

“Det är ett väldigt coolt case tycker vi. Netflix har mycket innehåll för k-drama, men ingen förstod att de skulle titta på det hos dem. Så vi skapade en kanal som skulle promota deras serier och idag har vi ett team på nästan 40 personer i Korea och Singapore som bara producerar memes och korta klipp för Youtube och sociala medier”, säger Joakim Kempff.

“Nu är det fans som tittar på Swoon över hela världen. Det är ett kul exempel när vi bygger ihop marknadsföring och underhållning.” 

Idag kommer ungefär 50 procent av intäkterna i Edisen från reklam och marknadsföring, 25 procent från underhållning och 25 procent från tech-lösningar. Geografiskt står den amerikanska marknaden för mellan 50 och 60 procent, Europa för 30 procent och Asien för 20 procent enligt bolaget själva.

“Vi har galet mycket opportunities därute, men vi måste också prioritera och inte springa för snabbt. Just nu kör vi mycket fokus på USA, nästa år kanske vi får lägga mer kärlek på Sydkorea”, säger Joakim Kempff.

Under 2020 låg omsättningen på 66 miljoner dollar med en rörelsemarginal (ebitda) på 9 procent. Det är något lite lägre än de 70 miljoner dollar som bolaget hade i intäkter 2019. Något som Henric Larsson förklarar med att många filmproduktioner pausades under pandemin.

Läs mer