Magnus Hjörne lämnar Nakd – satsar på mode on-demand med Cheap Monday-grundaren

Run for itMode

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Kläder som tillverkas först när beställningen är lagd.
Det är Nakds medgrundare Magnus Hjörnes nya satsning – som siktar på att starta hundratals butiker tillsammans med influencers, kändisar och företag.

Nakd-medgrundaren Magnus Hjörne har lämnat bolaget som han varit med och byggt upp under sex år för att lansera sin egna satsning Run-for.it, eller Run for it som det också heter. Planen är att sälja hållbart producerade kläder on-demand genom hundratals mindre butiker kopplade till exempelvis influencers, kändisar och företag. 

“Vi hade pratat om att göra någonting tillsammans under rätt lång tid, utan att ha något konkret. Sen kom vi i kontakt med en stor samarbetspartner som redan kommit ganska långt på vägen inom on-demand vilket gjorde att vi nappade."

Med sig har Magnus Hjörne också medgrundaren Adam Friberg, entreprenören som driver Avavav och som tidigare startad Cheap Monday, Weekday och Monki. 

Startat butik med Harry Potter-skådis

Ett av Run for its första samarbeten var med skådespelaren Tom Felton, mest känd som Draco Malfoy i Harry Potter-filmerna, som sålde sina plagg genom en egen online-butik. Det innebär alltså att varje sålt plagg alltså tryckts på beställning och inget lager således behöver köpas in. 

Redan från start finns plattformen också tillgänglig i 82 länder. Leveransen ska enligt Magnus Hjörne komma inom 10 dagar inom EU och USA.

“Utmaningen är att göra det här snabbt, kunden vill ha leverans relativt fort men är ändå benägna att vänta lite längre när det är on-demand. Men det kan inte ta alltför lång tid. En annan utmaning är att det här området inte är så utvecklat ännu idag i vilka produkter man kan arbeta med.”

Var tillverkar ni kläderna?

“Vi tillverkar i Turkiet idag. Men planen är att i framtiden ha produktion så nära slutdestinationen som möjligt. Det är också en producent som arbetar klimatsmart med 100 procent solenergi och som har noll water-waste.”

Hur har ni tänkt kring hållbarheten i själva modellen att öka konsumtionen genom influencers och andra kändisar?

“​​Om människor spenderar sin klädbudget hos våra små butiker än hos andra som inte gör det här lika hållbart så ser jag det som att vi gör något bra för världen. Det bästa vore om alla hade samma plagg i 20 år och inte byter, men det är inte så det ser ut. Då är det bästa att anpassa sig för att göra affären så hållbar som möjligt.”

Framåt hoppas Magnus Hjörne alltså kunna lansera flera hundra butiker med inriktning på profiler och företag som kan ha en omsättning på 5-50 miljoner kronor om året. Utöver att det inte ska krävas någon lagerhållning så ska plaggen också tillverkas av återvunna material eller ekologiskt odlad bomull.

Läs mer