Facebook planerar namnbyte – för att spegla bolagsfokuset mot hajpade metaverse

Facebook

Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Mark Lennihan.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Det nya namnet på Facebook väntas presenteras nästa vecka.

Den amerikanska sociala medier-jätten Facebook ska satsa stort på det som kallas metaverse, det vill säga digitala världar som där AR (förstärkt verklighet) och VR (virtuell verklighet) används för att förstärka upplevelsen. Under måndagen meddelade bolaget bland annat att de ville anställa 10.000 personer i Europa för den kommande satsningen.

Nu kommer också uppgifter om att Facebook planerar att ändra sitt bolagsnamn i samband med en konferens nästa vecka för att bättre reflektera fokuset och arbetet inom metaverse, en digital värld. Det uppger en källa till The Verge.

Facebook vill övergå allt mer till ett metaverse-bolag och redan idag har bolaget över 10.000 anställda som arbetar med hårdvara såsom AR-glasögon.

Utöver att cementera Facebooks nya fokus på metaverse skulle ett byte av bolagsnamn även rikta fokus bort från granskningarna av den sociala plattformen Facebook. Istället skulle Facebook-appen bli en av flera produkter under ett moderbolag som även inkluderar Instagram, WhatsApp och Oculus.

Facebook är inte det första stora techbolaget som byter namn. Ett annat exempel är Google, vars moderbolag 2015 bytte namn till Alphabet, eftersom att det gigantiska bolaget innehåller fler verksamheter än bara de som är kopplade till varumärket och sökmotorn Google.

Läs mer