Squid Game-effekten? Netflix växer snabbare än väntat

NetflixStreaming

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Det blev ett bättre resultat och fler användare än väntat när Netflix släppte rapport.
Men aktien föll ändå.

Streamingjätten Netflix redovisar en omsättning i linje med förväntat under det tredje kvartalet. Omsättningen steg med 16,1 procent till 7,48 miljarder dollar (6,44). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 7,48.

Samtidigt var både resultatet och användartillväxten betydligt högre än väntat. Resultat per aktie hamnade på 3,19 dollar (1,74), vilket är 24,6 procent bättre än analytikerkonsensus som låg på 2,56.

Antalet nya prenumeranter globalt sett landade på 4,4 miljoner under kvartalet, vilket var högre än väntade 3,84 miljoner. Totalt är Netflix nu uppe i 214 miljoner användare.

I sitt brev till bolagets investerare så konstaterar Netflix att den sydkoreanska serien "Squid Game” – som fått stort viralt genomsla på plattformar som exempelvis Tiktok – har blivit Netflix mest populära serie någonsin, rapporterar Wall Street Journal.

På Tiktok har klipp och memes kopplat till serien haft 42 miljarder visningar, skriver bolaget i investerarbrevet, vilket vittnar om genomslaget.

I en intervju efter rapportsläppet sade Netflix vd Reed Hastings även att bolaget har mer innehåll än någonsin tidigare som ska släppas i fjärde kvartalet.

Under fjärde kvartalet förväntar sig Netflix 8,4 miljoner nya abonnenter.

Aktien steg initialt i efterhandeln, men tappade sedan fart och sjönk 1,4 procent.

Läs mer