Apler investerar i podd-profilens nya startup: "Fyller ett kundbehov idag och i framtiden"

Vaam
Josef Fallesen och Lena Apler. Foto: Press/Tor Johnsson/Montage

Josef Fallesen och Lena Apler. Foto: Press/Tor Johnsson/Montage

Åsa Johansson

Reporter

Tech- och poddprofilen Josef Fallesen avslöjar på Linkedin att Lena Apler klivit in i startupen Vaam. Nu kan Breakit berätta hur mycket investerarprofilen gick in med.

”Tack ännu en gång Lena Apler för att du i somras valde att gå in som investerare i Vaam”, heter det i ett inlägg på Linkedin, som publicerades av medgrundaren och vd:n Josef Fallesen under måndagen.

Hur mycket investerarprofilen gått in med i bolaget eller några andra detaljer framgår dock inte av inlägget, men Fallesen har avslöjat prislappen för Breakit. 

“Hon gick in med en halv miljon och i samma veva gick Rickard Rydström som grundat We Select, och jag själv, in med resterande belopp”, säger Josef Fallesen.

Det rör sig totalt om knappt en miljon kronor, tillägger han. 

I samma LinkedIn-inlägg citerar han Apler om varför hon valt att satsa:

"Jag tror Vaam har en potential att bli framgångsrikt, och fyller ett kundbehov idag och i vår framtid. Men framför allt så tror jag på dig Josef, att du kommer se till att Vaam lyckas". 

Fler drakar har investerat

Breakit rapporterade så sent som i somras om att Vaam då stängt en ny kapitalrunda. Det exakta beloppet preciserades inte, men det handlade om ett flertal miljoner. Bland investerarna fanns bland annat Shervin Razani, som precis som Lena Apler deltagit som “drakar” i den senaste säsongen av SVT:s entreprenörsprogram Draknästet. 

När Apler gick in i Vaam under sommaren var det på samma premisser som rundan som nämns ovan. 

”När Apler vill vara med blev det som i en följetong på vårens runda. Efter att den stängdes så var det en investerare som hörde av sig som också vill med på tåget. Och då tänkte jag att jag hör mig av bland några fler om det finns intresse. Lena var en av dem”, säger Josef Fallesen. Han fortsätter: 

”Vi är i ett tidigt skede och då behövs det pengar. Och när rätt personer med rätt erfarenheter och personer jag litar på vill vara med, ja, då är det bara att köra.”

Kapitalet har öronmärkts till att gå till tillväxt, utveckla produkten och skaffa nya kunder. 

Vill göra det lättare att ses på distans

Vaam, som är en förkortning för “Video as a message”, tillåter användare att spela in delbara videoklipp. Bolaget drog igång förra året och riktar sig till vad det kallar för ”den nya generationen professionella” som jobbar hybrid eller på distans, det vill säga personer i åldrar upp till omkring 40 år.

En sak som påverkar oss alla, inte minst näringslivet, är klimatförändringarna. Hur jobbar ni för att bli mer klimatsmarta? 

"Givet att Vaam startades med målet att underlätta kommunikation på distans och när man jobbar hybrid så tror vi att vi bidrar positivt med att minska behovet av att alla ska närvara IRL på sina arbetsplatser som många pendlar till dagligen."

Josef Fallesen, också känd för att ha drivit Businesspodden, startade Vaam tillsammans med Gohar Avagyan och Hampus Persson

Vaam siktar på att nå 40 000 användare i år och omsättningsmålet är satt till 2 miljoner kronor. 

Läs mer