Sök

Barnmatsutmanaren tar in 4,5 miljoner – vill revolutionera traditionella alternativ

Gro GroBarnmat

Foto: Gro Gro/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Det norska bolaget Gro Gro har siktet inställt på att rita om marknaden för barnmat. Nu tar det in 4,5 miljoner kronor med siktet på expansion i Sverige och Norge.

Norska Gro Gro planerar att möblera om på barnmatshyllan i svenska butiker. Det vill de göra genom att erbjuda kallpressad ekologisk barnmat som ett alternativ till pastöriserad barnmat. 

”Det är ett alternativ till hemlagad barnmat”, säger Malin Bruset, grundare och vd för företagets verksamhet i Norge, till Breakit. 

”Vi använder oss av så kallad HPP-teknik, det vill säga en högtrycksbearbetning. Så det vi gör är att vi köper in råvaror i bitar som mixas i en stor mixer – precis som hemma, fast på industriell nivå så klart. Därefter förpackas maten, gröt och smoothies, i påsar som sedan genomgår tryckbehandling. Maten förvaras därefter i kylskåp”, säger Bruset. 

Maten får på så sätt ett längre bäst-före-datum än om man skulle göra egen gröt eller smoothie i köket hemma men är lika fri från tillsatser och koncentrat, menar hon. 

Var på prisskalan landar då den här typen av barnmat? 

“Vi är premium, så vi är lite dyrare, men inte så väldigt mycket dyrare”, säger Malin Bruset.

Kapitalet som nu tas in – 4,5 miljoner norska kronor – ska användas för att gasa på expansionen i såväl Sverige som Norge. Bland investerarna finns Orkla ventures, Aggregate Media och en rad affärsänglar, däribland Tone Wicklund Hansen, som är vd för Holy Greens och Ida Gran-Jansen, en av Norges största influencers inom mat. 

Produkter dyker i dagsläget upp i den svenska dagligvaruhandeln, däribland på vissa Ica-butiker och på mathem.se i Stockholmsregionen. I grannlandet Norge sker försäljningen bland annat hos Coop Obs-butiker och hos onlineaktören Oda.com. Inom ett par år hoppas bolaget dessutom kunna rulla ut sina produkter i flera länder i Europa.

Maten förpackas i en klämpåse. Bolaget har dock valt att inte använda ett sugmunstycke för att minska på plastsvinnet. Men vd:n berättar för Breakit att bolaget har flera saker att jobba med på hållbarhetsfronten. 

”Inom kallpressteknologin går innovationen lite långsammare och det går inte att använda på andra förpackningar än plast”, säger Bruset. 

Jobbar ni på några andra fronter för att bli mer klimatvänliga?

”Vi är i dialog med ett svenskt företag för att få hjälp att beräkna klimatavtrycket på våra produkter”, säger Bruset och tillägger att deras utbud är ett helt vegansk utbud i dag, vilket är bra för klimatet, men att de har några siffror på vilket avtryck det faktiskt ger. 

Läs mer