Funnel har varit en av de stora snackisarna på den svenska SaaS-scenen ända sedan de i januari förra året fick 450 miljoner kronor i riskkapital i en finansieringsrunda som värderade hela bolaget till 1 miljard kronor.
Nu har bolaget säkrat finansiering i en ännu större runda – hela 578 miljoner kronor får man in i en nyemission. En källa Breakit talat med uppger att värderingen är minst 3,5 miljarder kronor när nyemissionsbeloppet räknats in.
“Jag vill inte kommentera mer kring värderingen mer än att den är markant högre än förra gången och att transaktionen görs till en högre multipel nu”, säger Fredrik Skantze.
Livsförbättrare för marknadschefer
Tillsammans med Per Made grundade han bolaget 2014. Förenklat är Funnels affärsidé att göra livet enklare för marknadsförare. Funnels verktyg gör det möjligt att automatisera data från många olika marknadsföringskällor i realtid. Syftet är att ge företag en bättre helhetsbild över sina investeringar i onlinemarknadsföring. Historiskt är det data som marknadsavdelningar i hög utsträckning handjagat och knackat in Excel-ark.
“Idag läggs över 60 procent av företagens marknadsföring digitalt och det driver på efterfrågan på vårt verktyg. För några år sedan var e-handlarna vår stora kundgrupp men nu är det i princip alla företag med hyggligt stora marknadsföringsbudgetar”, säger Fredrik Skantze.
LÄS MER: Funnel torskar minst 100 miljoner – men värt över 3 miljarder (är det verkligen rimligt?)
Han uppskattar att Funnels marknad på några års sikt uppgår till 40 miljarder kronor.
“Vår andel av den totalmarknaden kan absolut uppgå till tvåsiffriga procenttal. Idag är vi marknadsledande i vårt segment”, säger Fredrik Skantze.
Stort intresse både från nya och gamla ägare
I nyemissionen som nu aviseras kommer statliga Fjärde AP-fonden och Stena-familjen (genom Stena Sessan) in som nya storägare. Men intresset från de tidigare externa ägarna, Industrifonden, Balderton Capital, Eight Roads, F-Prime och Oxx, har också varit stort:
“Det var ingen som ville sälja några aktier i rundan. Istället fick vi göra nyemissionen större så att alla kunde vara med. Från början hade vi tänkt ta in mellan 400 och 500 miljoner men det blev till sist 578 miljoner”, säger Fredrik Skantze.
Under 2020 omsatte Funnel 120 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust på 125 miljoner kronor. I pandemin drabbades en del av Funnels kundgrupper (främst resebolag) men omsättningen växte ändå med 60 procent.
“I år har vi ännu starkare tillväxt och egentligen går alla siffror åt rätt håll. Magin som det innebär med återkommande intäkter börjar hamna på plats”, säger Fredrik Skantze.
Kapitalintensivt till att börja med
Funnel har en renodlad SaaS-modell vilket innebär att kunderna tecknar sig på årsabonnemang istället för att betala en licensavgift. Effekten blir att intäkterna sprids ut över en längre period samtidigt som merparten av kostnaderna kommer direkt. De första åren av en tillväxtresa blir då mycket kapitalintensiva med stora förluster men över tiden kan vinsterna bli mycket höga.
“När du kommit över puckeln så blir det en väldigt fin effekt. Men i dagsläget är vi helt inställda på att fortsätta att växa och pengarna vi tar in kommer vi investera i teknikutveckling och marknadsföring”, säger Fredrik Skantze.
Finansieringsrunda som nu görs är en del i förberedelserna för en börsnotering. Nyligen blev Funnel ett publikt aktiebolag och mycket talar för en notering på Stockholmsbörsen redan nästa år.
“Vi har inte satt ner foten exakt när det ska ske men inom sex till 18 månader är en rimlig tidshorisont. Ambitionen är att bli ett riktigt stort bolag med Stockholm som bas och då är en börsnotering en bra väg att gå”, säger Fredrik Skantze.
Fredrik Skantze gästar idag vårt stora event SaaS Summit. Vi kommer med största sannolikhet intervjua honom live därifrån – håll utkik på sajten och våra sociala medier!
LÄS MER: Jag byggde ett SaaS-bolag värt 1 miljard – här är mina värsta missar och vad jag lärt mig