Svenskens bredbandsbolag säljs igen – för 10 miljarder kronor

AdamoBredband
Fredrik Gillström. Foto: Press/Montage

Fredrik Gillström. Foto: Press/Montage

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

För fem år sedan sålde entreprenören Fredrik Gillström sin spanska startup till riskkapitaljätten EQT. Nu är han med och säljer bolaget igen.

24 år gammal flyttade Fredrik Gillström till Barcelona för att starta en egen bredbandsoperatör. Idén den gången var att sälja olika typer av bredbandstjänster i Sverige – men driva hela verksamheten från Barcelona.

Tack vare Spaniens låga kontorskostnader, arbetsgivaravgifter och skatter skulle hans bolag, Adamo, pressa priserna på den svenska bredbandsmarknaden.

Affärerna gick inledningsvis bra, men marginalerna på den svenska bredbandsmarknaden pressades snabbt. 2008 beslutade sig Fredrik Gillström för att sälja av den svenska verksamheten, som inkluderade 17.000 kunder, till Bredband2.

Istället startade han ett nytt bredbandsbolag men denna gång riktat mot den spanska marknaden. Lokala investerare gick in med startkapital vid uppstarten och bolaget började därefter själva dra fiberuppkoppling till spanska hushåll, främst i Katalonien. Bolaget, som också heter Adamo, blev bland annat först med att sälja 100mbit-anslutningar i landet.

För fem år sedan gick riskkapitalbolaget EQT in som storägare i Adamo.

“Det är en bra affär för mig, men framför allt är det en rolig affär, för det här gör jag kan jobba med ett fantastiskt roligt affärsprojekt de närmaste åren”, sade Fredrik Gillström då i en intervju med Breakit.

Efter affären jobbade Fredrik Gillström kvar i bolaget och var fram till för ett år sedan vd men är idag transaktionschef. På måndagsmorgonen blev det känt att EQT säljer vidare bolaget till Ardian Infrastructure. Köpesumman är inte offentlig men Breakit erfar att det handlar om motsvarande runt 10 miljarder kronor (1 miljard euro).

“För EQT har detta varit en av de bästa affärerna vi gjort”, säger Victor Engelsson, partner på EQT.

Efter att EQT gick in i bolaget 2017 har Adamo gått från 100 000 kunder i Katalonien till idag ha rullat ut fiber till över 1,8 miljoner bostäder och 250 000 företagskunder över hela Spanien. Förvärv har varit en viktig del i strategin och Fredrik Gillström har genomfört över 35 affärer som transaktionschef:

“Det har varit en fantastisk resa som jag ser fram emot att fortsätta även med de nya ägarna”, säger Fredrik Gillström som alltså kommer att jobba kvar på Adamo även efter att affären är klar.

Läs mer