Sök ikon

Nextory gör franskt förvärv – nu på tio marknader

Nextory förvärvar franska Youboox

Ljudboksutmanaren Nextory går in i Frankrike. Bolaget köper den franska marknadsledaren Youboox.

“Det är rätt läge”, säger Nextorys vd och grundaren Shadi Bitar.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

I och med förvärvet går Nextory in på sin tionde marknad. Hur mycket streamingbolaget betalar för Youboox är hemligt, och hur många betalande abonnenter det franska bolaget har avslöjas heller inte.

Men Youboox beskrivs som den största lokala streamingtjänsten på den franska marknaden och i bolagets katalog finns 400 000 ljudböcker, e-böcker och digitala tidskrifter.

Youboox noterades 2011, men det var först sommaren 2019 som det franska bolaget började erbjuda böcker i ljudformat. Då, 2019, omsatte bolaget cirka 8 miljoner euro. Motsvarande siffra för 2020 är inte klar än, enligt det svenska bolaget. 

Velat gå in i Frankrike länge

“Vi har haft planer på att expandera till Frankrike ganska länge och när möjligheten att förvärva Youboox dök upp bestämde vi oss för att det är rätt läge. Vi har funnit stora synergier mellan våra två företag”, säger Shadi Bitar som tillsammans med Ninos Malki grundade Nextroy 2015.

“Vi är mer redo än någonsin på att utmana branschen och andra stora aktörer”, fortsätter han.

Nextory finns sedan tidigare i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Norge och Spanien. På onsdagen meddelade bolaget att antalet betalande användare hade ökat med 68 procent (men men sa inget om hur många abonnenter bolaget har nu). 

Storytels siffror 

På torsdagsmorgonen har marknadsledaren inom streamade böcker, Storytel, gått ut med att bolaget hade drygt 1,7 miljoner abonnenter i snitt under det tredje kvartalet, motsvarande en ökning med cirka 97000, eller med 6 procent, sedan slutet av det andra kvartalet. 

“I juli passerade Storytel ytterligare en milstolpe när vi noterade över en miljon nordiska abonnenter. Men trots en mycket stark tillväxt i Norden under första halvåret 2021 har vi sett ett minskat inflöde av nya kunder under september, en trend vi sett även tidigare år och som vi bedömer kan hänföras till säsongsvariationer”, säger Jonas Tellander, vd för Storytel. 

Storytels streamingintäkter uppgick till 583 miljoner kronor i det tredje kvartalet, ett snäpp under bolagets egna prognos men samtidigt en ökning med 19 procent i förhållande till motsvarande period 2020. 

Om du tycker att redan läst om ett större digitalt förvärv i Frankrike så kan det ha sin naturliga förklaring. På onsdagen meddelade Readly att det förvärvar bolagets franska motsvarighet, Toutabo, för cirka 80 miljoner kronor. 

Läs mer