Brink ska göra e-handeln oknäckbar – backas av Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio

Brink Commerce e-handel SaaS
Jarno Vanhatapio, Filip Thysander och Kristian Thysander. Foto: Arkiv/Montage

Jarno Vanhatapio, Filip Thysander och Kristian Thysander. Foto: Arkiv/Montage

Towe Boström

Reporter

Plattformen som ska göra e-handelskrascher till ett minne blott tar in kapital från Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio och klockkungen Filip Tysander.

Höstlöven yr och temperaturen sjunker – tiden när vi kunde låtsas att hösten inte är här har passerat med råge. I takt med att vi tassar in i oktober närmar vi oss också årets två stora shoppinghögtider, Black Friday och julhandeln. Då finns det två faktorer som vi kan räkna med varenda år – att konsumenterna spenderar en halv förmögenhet och att e-handlarnas sajter kraschar. 

Och det säger sig självt att det inte är jättelyckat om den underliggande strukturen i din affärsmodell kraschar när du behöver den som mest. 

Här vill Brink Commerce vara lösningen, den kaxiga startupen som marknadsför sig med att deras Saas e-handelsplattform är okraschbar. Brink är en ”headless and serverless” e-handelsplattform, vilket innebär att tjänsterna anpassas efter kundens krav och kopplas till API:er, varpå på olika delar kan bytas ut i takt med att behovet förändras.  

Bakom bolaget står Kristian Tysander, Marcus Ljungberg och Patrik Antonsson, en trio som knappast saknar kompetens. Kristian Tysander (ja, det är Filip Tysanders bror) var tidigare teknikchef på klocksuccén Daniel Wellington och den som hjälpte bolaget att skala upp till en miljardsuccé. Erfarenheter som kommit väl till pass i byggandet av hans nya bolag.  

“Brink flyter fritt ovanpå de stora molnleverantörernas infrastruktur och skalar upp och ner i millisekunder istället för minuter”, har Kristian Tysander tidigare förklarat. 

Under förra året började Brink att ansluta sina första e-handelskunder och tog i samband med det in närmare 9 miljoner kronor från investerare som Filip Tysander och Wellstreet

Kristian Tysander. Foto: Pressbild

Nakd-grundaren investerar

Nu börjar Brink att få upp farten, berättar medgrundaren Kristian Tysander. Bland de officiella kunderna finns handlare som Axel Arigato, Efva Attling, Glas och Tan Revel.

”Även om det gått ett år nu är vi fortfarande väldigt tidigt i resan, men vi börjar öka i takt med att vi mognar”, säger Kristian Tysander, som inte vill dela konkreta siffror över tillväxt.

Nu stänger Brink en kapitalrunda på runt 20 miljoner kronor med riktigt namntunga investerare. Bland de nya ägarna finns Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio, Axel Arigatos grundare Albin Johansson och Let's Deal-grundaren tillika techprofilen Alexander Hars

De tidigare investerarna Filip Tysander och Wellstreet (varav sistnämnda är ankarinvesterare) fortsätter att satsa och även Innovation Nest tillkommer som ny ägare. Kristian Tysander investerar också själv och behåller därmed majoriteten av ägandet tillsammans med sina två medgrundare. Någon exakt värdering har inte kommunicerats, men den ligger över 100 miljoner kronor. 

Det är oklart hur aktiva de nya investerarna kommer att vara. 

”Vi jobbar på det nu och börjar med att sätta ihop en advisory board. Vi kommer att titta mer på formen i styrelsen sen”, säger Kristian Tysander. 

Med tanke på att Jarno Vanhatapio är en av de nya investerarna i Brink känns det inte helt osannolikt att Nakd står på kundlistan. Det är dock inget Kristian Tysander vill kommentera. 

Jarno Vanhatapio säger i sin tur att industrin har ett stort behov av lösningar som Brinks. 

“Under de senaste tolv månaderna har Brink Commerce kundbas växt med 800 procent, teamet med 400 procent och ARR (årligt återkommande intäkter) är upp 1200 procent. Det här är siffror som visar att Brink har en väldigt ljus framtid”, säger Jarno Vanhatapio. 

Siktar mot Europa 

Brinks strategi har tidigare varit att ta in en mindre summa pengar för att utveckla och validera produkten samt koppla på de första kunderna. 

”Nu har vi bevisat det, vilket ligger till grund för den andra rundan. Nu handlar det om att stärka teamet och förbereda oss för nästa steg. Vi ska fylla på med utvecklare och vissa funktioner och kompetens där vi kommer att bli starka på marknadssidan”, säger Kristian Tysander.

Det är rätt vanligt att e-handlarnas sajter krascher under tunga shopping-högtider, eller som nyligen när Nelly släppte sin nya kollektion med Bianca Ingrosso. Den som är lite cyniskt lagd skulle naturligtvis kunna misstänka att det i själva verket rör sig om rena rama PR-kupperna (för att visa på det stora intresset) när sajter går ned. 

Brink är inte rädda för att sticka ut hakan och marknadsför själva sin e-handelsplattform som “okraschbar”.

”Applikationen är okraschbar, vi har 0 sekunder nertid sedan start och en av våra kunder gjorde precis ett släpp med Bianca. Vi märkte knappt av det rent tekniskt. Andra plattformar kraschar av det”, säger Kristian Tysander och fortsätter; 

”Efter att ha pratat med flera handlare får man känslan av att tekniken rör sig framåt men att det är svårt att hänga med. De får budskapet från sina leverantörer att ’det är såhär och inte går att göra något åt’. Som kund är det svårt att syna och man får ofta acceptera och leva med det”, säger Kristian Tysander. 

Filip Tysander öppnar för samarbete 

Nu ska Brink ut i Europa och bolaget pekar ut Tyskland som en stark marknad. 

Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander säger att han är exalterad över att se hur flexibel och skalbar Brinks lösning är. 

“Den mängd trafik och ordrar som Brink kan hantera är otrolig. Vi för diskussioner med Brink just nu om hur de kan hjälpa oss på Daniel Wellington”, säger Filip Tysander. 

Brinks senaste bokslut är från 2019 och visar ingen omsättning. 

Läs fler artiklar
LÄS MER