Så fick tillväxtbolaget Haldor en flexibel och mer hållbar inredning som stärker varumärket – med smidig leasing!

Ett konferensrum med stor potential där NORDVIKEN utdragbart bord (2 396:- exkl. moms) står i centrum med plats för stora och mindre möten.

Stina Sandström

Chef Breakits innehållsstudio

Haldor är ett snabbväxande bolag inom EdTech, som tack vare IKEA i dag har ett flexibelt kontor som stärker varumärket.
”Som vd för ett scaleup-bolag har jag inte tid att lägga på inredning, men tack vare IKEAs företagsinredare har vi ett helhetskoncept som vi enkelt kan växa vidare med”, säger vd Sara Zetterberg.

Sundsvallsbaserade Haldor, som erbjuder pedagogiska tjänster sömlöst integrerade i Microsoft Teams, växer fort. Det innebär bland annat att de redan hunnit flytta flera gånger under sina fem år sedan start och att mysfaktorn på kontoret var länge obefintlig.

”Som vd står frågan om fina, ljuddämpande gardiner extremt långt ner på att-göra-listan. Samtidigt är det viktigt att vi har det trevligt på jobbet”, säger Sara.

En mysig VEDBO fåtölj (1 596:- exkl. moms) och stapelbara STOJAN konferensstol (304:- exkl. moms) – ett konferens rum som är redo för många typer av aktiviteter.

Sugen på att spara tid? Boka ett onlinemöte med en företagssäljare och ta reda på hur!

Hållbart inredningskoncept

Lösningen kom när Haldor nominerade sig själva till tävlingen om ”Sveriges mest bortglömda arbetsplats” och vann en kontorsmakeover av IKEA och branschföreningen Företagarna.

”Vårt kontor hade mycket potential med fyra meter i takhöjd, vackert ljus från stora fönster och en gammal öppen spis – men noll mysfaktor och jobbig ljudmiljö. IKEAs företagsinredare undersökte våra behov och presenterade sedan ett helhetskoncept, med lösningar på allt från ljuddämpande inredning till mysigare belysning.”

IKEAs inredningsplan tog avstamp i det som var funktionellt och befintligt på kontoret, som exempelvis ergonomiska arbetsbord och arbetade fram lösningar för allt det som saknades:

”Vi kunde återanvända möbler, men de kom också med förslag på hur vi kunde förlänga gardinerna från förra kontoret som blivit för korta, så att de kunde användas även i nya lokalen med fyra meters takhöjd. Det kändes bra, inte minst ut hållbarhetssynpunkt.”

Kontoret är modulbaserat vilket gör det enkelt att ta med all inredning vid flytt – TROTTEN skrivbord (1 436:- exkl. moms), EILIF avskärmning (480:- exkl. moms) och RÅSKOG rullvagn (320:- exkl. moms). Loggans färg plockas upp i inredning, som den blå pallen KYRRE (112:- exkl. moms) för att förstärka varumärkeskänslan.

Inredning som marknadsföring

Sara lyfter också fram att IKEA inte bara hjälpt till mysighetsfaktorn, utan även sett till att inredningen fungerar som marknadsföring och kulturförstärkare.

”De tryckte på för att vår logga skulle sättas upp i entrén och dess färg plockades upp i de blå pallar som står i hallen. Det ger en lekfull och kreativ känsla, som inkluderar vår varumärkeskänsla. Att IKEA hjälpt oss med vilka nyanser som passar ihop och fungerar med vårt varumärke, ger oss ett koncept som vi kan fortsätta bygga ut i takt med att vi växer.”

Planera för ett mer hållbart kontor – anlita en företagsinredare!

En lokal, flera funktioner

Saras tips till andra företag är att ta hjälp för att få ett tydligt inredningskoncept som minskar risken för att kontoret upplevs spretigt när något måste ändras:

”Eftersom vår inredning är modulbaserad är det enkelt att skala upp från tre platser till fem i ett rum. När vi byter kontor igen – det sker faktiskt redan till sommaren – kan vi ta med all inredning.”

Leasing förenklar kassaflödet

Även om ingen på Haldor fokuserade på inredning tidigare har satsningen på kontoret uppskattats av medarbetarna.

”Ett mysigt kontor är viktigt för oss, vi vill att Haldor ska stå för gemenskap och kännas som en familj”, säger Sara och passar på att lägga till att det inte bara är mysighetsfaktorn som hon uppskattat i samarbetet med IKEA:

”Jag tror faktiskt att många som missar hur bra företagsvillkor IKEA har. När vi skulle skaffa vårt första kontor leasade vi bord och stolar på ett väldigt smidigt sätt från IKEA i samarbete med Ikano Bank. Nu efter två år äger vi allt själva, men för ett snabbväxande bolag är likviditeten mycket viktig och därför var det värdefullt för oss att kunna dela upp betalningen.”

Vill du få fler tips på smarta inredningslösningar till jobbet? Inspireras här!

Läs mer