Sök

Monika Werthén rattade Uber i Norden – nu ska hon få fler att äta fejkad fisk

HookedHållbarhetmat
Monika Werthén blir ny marknadschef på Hooked. Foto: Pressbild

Monika Werthén blir ny marknadschef på Hooked. Foto: Pressbild

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Det som har skett med växtbaserade protein inom kött och mejeri kommer nu ske för fisk och skaldjur”, säger Monika Werthén, som blir ny marknadschef på Hooked.

Det svenska bolaget Hooked Foods vill värna om havet och miljön genom att erbjuda oss andra alternativ till fisk och skaldjur. De har därför utvecklat en växtbaserad tonfisk, Toonish, av soja-och veteprotein, solrosolja och alger.

Bakom bolaget, som startade under 2019, står Tom Johansson och Emil Wasteson

Hooked tog nyligen in 39 miljoner kronor från aktörer som Brightly Ventures, tyska Oyster Bay Venture Capital och Danny Saucedo (artisten frontar även i bolagets senaste kampanj). 

Nu plockar de in en ny marknadschef. Det är Monika Werthén, med bakgrund som nordisk marknadschef för Uber, som ska sätta Hooked på kartan. 

”Att vara med på den resan känns oerhört inspirerande och jag tar med mig mycket erfarenhet från både tech- och dagligvarubranschen. Det här bolaget har dessutom både modet och ambitionen att lyfta de viktiga problemen med vår fiskkonsumtion”, säger Monika Werthén.

Monika Werthén säger att fiskkonsumtionen beräknas öka 30 procent under de kommande 10 åren, samtidigt som 90 procent av världens fiskebestånd är på gränsen till utrotning eller överfiskning. 

”Det som har skett med växtbaserade protein inom kött och mejeri kommer nu ske för fisk och skaldjur”, säger Monika Werthén. 

Höjer rösten 

Hooked är i ett skede där de skalar upp marknadsföringen med fokus på att marknadsföra såväl produkterna som att nå ut med budskapet om att vi måste stoppa utfiskningen av haven. Härnäst väntar en satsning på ett substitut för lax. 

”Detta är ett första avstamp för oss att leda dialogen kring hur vi kan bli mer hållbara i vår konsumtion av fisk och skaldjur”, säger Monika Werthén.

Tom Johansson, medgrundare och vd på Hooked Foods, säger att de är glada över att få in en tungviktare som Monika Werthén.

”Hon är enormt kompetent och modig, hennes erfarenheter från både innovativa bolag och livsmedelsbranschen är helt rätt för oss. Vi vill verkligen göra en stor skillnad för djur, människor och miljö, hon har redan visat att hon inte är rädd för att kommunicera både modigt och klarsynt”, säger Tom Johansson.

Hooked omsatte 260.000 kronor med ett minusresultat på runt en halv miljon kronor under förra året. 

Läs mer