Sök

Snabbväxande Let's deal sneglar på billiga prylar från Kina

GrouponLet's deal

FOTO: FREDRIK SANDBERG / TT/ PRESS

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Klippsajten växte 45 procent förra året och har nu gått om konkurrenten Groupon i Sverige.

Let’s deal låter privatpersoner leta upp rabatter på till exempel hotell och restauranger i närheten. Bolaget får betalt av de företag som lyckas ragga nya kunder via sajten.

2014 blev ett nytt rekordår för Let's deal, som har mediekoncernen Schibsted som huvudägare. Omsättningen steg till 129 miljoner kronor och vinsten landade på 39 miljoner.

Vd:n och medgrundaren Alexander Hars säger att inte ligger någon särskild strategiförändring bakom tillväxten.

“Vi ser det här som ett maratonlopp som vi springer. Man får gneta på varje dag och försöka folk nöjda”, säger vd:n.

Under de fyra år som har passerat sedan lanseringen har rabattsajter gått från pigga uppstickare till mainstream. De flesta konkurrenter till Let’s deal har slagits ut och huvudrivalen Groupon genomgår en kris i Sverige med dykande försäljning och ständiga chefsbyten.

Alexander Hars säger att en framgångsfaktor är att 60 procent av bolagets transaktioner går via mobilen.

“Det är inte många som har lyckats med det. Vi är stolta över det”, säger han.

Med stukade konkurrenter på hemmaplan och en lyckad övergång till mobilen bakom sig finns hotet för en sajt som Let’s deal i stället i Kina.

Det område som växer mest just nu för klippsajten är fysiska produkter (allt från Iphone-skal till stekpannor som Alexander Hars själv uttrycker det).

En trend vad gäller just fysiska produkter är att att allt fler köper dem billigt direkt från fabrik i Kina, vilket jag tidigare har uppmärksammat när jag skrivit om shoppingappen Wish.

“Handeln från öst till väst växer otroligt snabbt under radarn. Vi har sett ganska länge att den typen av produkter säljer väldigt bra. Om vi inte lyckas hantera flödet från Kina till Sverige på ett bra sätt så är det absolut ett hot mot oss", säger Alexander Hars.

Han är tydlig med att bolaget än så länge inte har några konkreta planer på att börja importera prylar direkt från Kina men att Let's deal noga bevakar vad som sker på marknaden.

"Vad vi tittar på är om vi kan dra nytta av denna trend för att säkerställa att du alltid gör de absolut bästa klippen hos oss, oavsett om det är från Kina eller någon annanstans”, säger han.

Läs mer