Sök

Deras plattform ska ge konstnärer spridning – lockar techprofiler

ArtportableKONST

Artportables grundare Erik Nordlander och Johan Höök. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Genom att låta konstnärerna behålla intäkterna från sin försäljning och istället ta en prenumerationsavgift från användarna hoppas Artportable ta konstvärlden med storm.

Den svenska startupen Artportable grundades egentligen redan 2016 av Erik Nordlander och Johan Höök, men då under namnet bättrekonst.se. Idag har de ett betydligt techigare namn och visionen är att skapa en plattform för konstnärer som vill bygga en digital portfolio där de både kan visa upp och sälja sin konst till allmänheten, liksom få möjligheten att bygga nätverk kring sin konst. 

Satsningen har hittills lockat investerare som Storytels tidiga investerare Rustan Panday, Daniel Soussan, grundare av Insplanet, och Stefan Tengvall, grundare av Ownit. 

Nu har dessutom Tobii-grundaren John Elvesjös riskkapitalbolag Brightly Ventures gått in som ledande investerare i en nyemission på totalt 5,5 miljoner kronor på bolaget.

”Vi är glada att ha änglar och nu också en lead-investor som delar vårt engagemang för digitaliseringen av denna bransch. Nu ska vi med investerarnas stöd fortsätta vässa organisationens olika delar och ta en global ledarposition”, säger Erik Nordlander, vd och medgrundare.

Saas-modell istället för provision

Till skillnad från andra aktörer på den digitala konstmarknaden, eller för den delen traditionella gallerier, ska Artportable inte ta ut någon provision på konsten som säljs via deras plattform. Istället är det en SaaS-modell som gäller där konstnärerna betalar antingen en månads eller årsavgift få ansluta sig.

“Vi är inte en e-handel utan vi är en plattform för konstnärer. Vanligen kan gallerister ta mellan 30 och 50 procent i provision här i Sverige, där vi istället tar noll kronor vid försäljningen. I Norge kan det röra sig uppemot 70 procent”, säger Johan Höök, medgrundare och styrelseordförande.

Bolaget gjorde också en uppdatering nyligen med syfte att bli en mer digital tjänst för konstnärerna. Tidigare krävdes manuell handpåläggning för varje tavla eller annat konstverk som skulle läggas in i den digitala portfolion, något som nu automatiseras.

Siktar mot dubblad omsättning

Omsättningen under 2020 ska enligt Johan Höök ligga på omkring 8 miljoner kronor, med ett minusresultat på cirka 100.000. I år taktar de däremot mot 16 miljoner i omsättning och nästa år är målet intäkter på omkring 40 miljoner kronor. Vilket också är anledningen till att bolaget nu har fyllt kassan.

“Vårt stora mål framåt är att komma ut i Europa, det är det vi går för. Men vi har inte tänkt växa organiskt och vi kommer antagligen att behöva ta in mer kapital på vägen för att kunna ta klivet. Men först behöver vi stampa ner i Sverige och Norden ordentligt och bli marknadsledare här”, säger Johan Höök. 

Enligt honom finns det idag flera konkurrenter som satsar på den digitala konstmarknaden, men där det då handlar om försäljning med traditionell provision.

Hur arbetar ni med klimatfrågorna idag?

“Det är ett grundläggande arbete. Vi är digitala från början. Vår vision är att konstnärer var man än bor ska kunna visa upp sin konst och nätverka digitalt. Samtidigt tycker vi att konstnärer ska kunna ställa ut sin konst fysiskt samt sälja sin konst till internationella köpare, där finns det ett arbete att göra inte minst med transporter.”

Hur är klimatfrågan aktuell i konstvärlden?

“Många konstnärer har agendan att göra något åt klimatfrågan och har framgångsrikt nått ut i det digitala. Där ser vi positivt på att man driver en sån agenda hos oss. Vad som kommer att synas utåt är algoritmstyrt och baseras bland annat på vad människor är intresserade av just nu. Land-art eller Jordkonst är en trend i konstvärlden.”

I samband med nyemissionen kliver också Andy Johnston och John Elvesjö på Brightly in i Artportables styrelse.

”Vi på Brightly är imponerade över Artportables vision att skapa ett levande online-community för konstnärer och konstintresserade. Vi är glada över att kunna stödja teamet i deras uppdrag att digitalt demokratisera och stimulera det utrymme som konsten upptar. Det är särskilt spännande att följa med på resan just nu när Artportable lanserar ett antal nya initiativ som ytterligare sporrar deras, redan snabbväxande, community”, skriver de i ett uttalande.

Läs mer