Varför anses det så fult att annonsera på porrsajter?

Breakit - Varför anses det så fult att annonsera på porrsajter?
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Hyckleriet kring annonsering på porrsajter är märkligt. Klädmärket Diesels succé visar att det dessutom är affärsmässigt korkat.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

I dagens Dagens Industris pappersupplaga finns en intressant artikel med rubriken Fulspel på nätet. Den handlar om att spelsajter som Betsson, Mr Green, Leo Vegas och andra bolag i spelbranschen annonserar på porrsajter för att hitta nya kunder.

Detta är ingen stor nyhet för mig. Dock verkar detta vara en nyhet för Betssons kommunikaitonschef Malin Sparf Rydberg som skyller på “underleverantörer”. Det är samma tongångar på Leo Vegas som snart vill in på börsen. “Vi jobbar med flera tusen underleverantörer”, säger Philip Doftvik.

Alltså, jag säger att här är en hund begravd. När människor som Malin och Philip hamnar på DI:s första sida börjar de snacka om att avsluta samarbetet med “underleverantörerna”, men det detta kommer inte hända. Lita på mig!

Världens största porrsajt Pornhub besöks varje dag av 60 miljoner besökare. Majoriteten av dessa är män. Män fattar enligt min poddkollega Katarina Gospics doktorsavhandling mer riskfyllda beslut när de är i rum med kvinnor. Följaktligen är det inte orimligt att tro att några av dessa 60 miljoner män först besöker en porrsajt och sen går till en spelsajt.

Att de anställda i ledningen på stora spelbolag förnekar kännedom om detta är absurt. Malin och Philip borde antingen avsluta sina anställningar eller säga sanningen. Den intressanta frågan är förstås i stället: När ska fler bolag ska våga annonsera i denna miljö? Klädmärket Diesels senaste kampanj på porrsajter blev en gigantisk succé både var det gäller varumärkeskännedom och försäljning.

Ni som tror att färre varumärken kommer att söka sig till denna miljö har alltså fel. Att förneka 60 miljoner människors dagliga surfvanor är inte lätt.

Jag har själv inga planer på att leta kunder i denna miljö, men vore jag marknadschef på ett litet företag som sålde starksprit skulle jag överväga Pornhub för min annonsering.

Min privata forskning visar nämligen att kombinationen, spel, sprit och kvinnor är livsfarlig för min plånbok.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel