Ny rapport: E-handeln urstark – men 72 procent flaggar för leveransproblem

Postnord
Ny rapport: E-handeln urstark – men 72 procent flaggar för leveransproblem

E-handeln fick sitt stora genombrott under pandemin. Foto: TT/Montage

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Svenska e-handlare rapporterar klang och jubel-siffror på tisdagsmorgonen – men det finns en sak som grumlar framtidsutsikterna.

E-handeln fick sitt stora genombrott under pandemin. Under det andra kvartalet 2020 exploderade försäljningen med ett lyft på hela 49 procent. Den stora frågan bland de som följer segmentet har de senaste månaderna varit ifall den svenska e-handeln ska lyckas matcha fjolårets exceptionella siffror.

Nu på tisdagsmorgonen kom svaret i form av E-barometern som Postnord gör i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Det visar sig att de svenska e-handlarna har ännu ett urstarkt kvartal bakom sig – e-handeln växte med hela 16 procent jämfört med andra kvartalet 2020. Och det var alltså ett kvartal då den digitala handeln formligen tjurrusade.

“På sätt och vis är det ännu mer häpnadsväckande att vi nu, ett år senare, ser en tillväxt för svensk e-handel på 16 procent”, skriver Postnords e-handelsexperter Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder i en kommentar till siffrorna.

Här är de stora vinnarna

Den nya E-barometern visar svart på vitt att vi svenskar på allvar omfamnat e-handeln oavsett om pandemin härjar eller inte. De stora branschvinnarna i rapporten är dagligvaruhandeln med en uppgång på 27 procent följt av barnartiklar (plus 22 procent) och möbler/heminredning (plus 21 procent).

Men det finns ett stort mörkt moln på e-handlarnas himmel och det stavas varuförsörjning. Hela 72 procent av e-handlarna i undersökningen uppger att de haft problem att få fram varor till sina kunder.

Det finns två orsaker till problemen – bristen på halvledare (komponent som finns i princip alla elektroniska produkter) och trubbel med logistiken.

De globala fraktpriserna har rakat i höjden men även de e-handlare som är beredda att betala dyrt för frakten har svårt att få fram sina varor i tid och halvledarbristen i Asien slår nu brett över världen.

I rapporten berättar vdn och grundaren för e-handlaren ABS Wheels, Andle Lahdo, att han tagit ett drastiskt beslut för att komma till rätta med problemen:

“Jag har beslutat mig för att flytta hem produktionen av fälgar till Europa. Jag betalar hellre lite mer för produktionen här och har grejerna på två veckor än att behöva vänta i månader och betala 17.000 dollar för en container”, säger Andie Lahdo och tillägger:

“Dessutom har fabrikerna i Europa en mer hållbar miljöpolicy och schysstare arbetsvillkor än i Asien”.

E-barometern Q2 2021 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i augusti 2021. Totalt deltog 278 företag i mätningen. Företagsmätningen genomfördes 3 augusti–31 augusti 2021. Fyra konsumentundersökningar har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år.

Läs fler artiklar
LÄS MER