Hennes startup går som en raket efter Draknästet – men flera frågetecken kvarstår

Draknästet
Entreprenören Isabella Sääf i SVT:s Draknästet. Foto: SVT

Entreprenören Isabella Sääf i SVT:s Draknästet. Foto: SVT/Montage

Åsa Johansson

Reporter

Tre drakar och betydligt mer kapital än önskat. Isabella Sääfs idé om att göra städning mer miljövänligt fick investerarna på fall i SVT:s Draknästet.

Kapitalet flödar i SVT:s Draknästet. När Isabella Sääf tar plats framför drakarna i säsongens tredje avsnitt berättar hon om idén att göra städning mer miljövänligt genom bolaget Dirty Issue. 

“Det genomsnittliga hushållet förbrukar varje år cirka 40 flaskor med rengöringsmedel, vilket över tid blir en hel del plast och onödiga utsläpp”, säger hon.

Planen är få människor att sluta köpa vad Sääf kallar för traditionellt rengöringsmedel för hemmet, och istället ersätta det med rengöringstabletter som blandas med vatten i återanvändbara glasflaskor.

Den 19-åriga entreprenören efterfrågar en investering om 500 000 kronor för 15 procent av bolaget. Och Jacob De Geer är snabb med sitt svar. 

“Det finns många delar i det här som jag verkligen tycker om”, säger han till Sääf.

“Jag tycker spontant att du tar inte alldeles för lite pengar. Du äger så pass mycket av bolaget att du kan ta in mer. Jag kommer att ge dig ett bud direkt”, fortsätter de Geer. 

Han erbjuder 15 procent för 500 000. Men då är kravet att ska hon få in ytterligare 500 000 av en till drake. Sara Wimmerkranzt tackar också ja till att kliva in, men vill inte matcha De Geer. Istället är hon beredd att lägga 100 000 kronor. Däremot går Shervin Razani med på Jacob De Geers bud: 500 000 för 15 procent. 

Dubblade förväntningarna

Den halv miljon kronor i kapital Sääf hoppades på mer än fördubblades alltså av tre drakar och landade slutligen på 1 100 000 kronor för 33 procent av bolaget. Och entreprenören väntar inte länge med att tacka ja. Väl bakom kulisserna var det samma avtal som signerades.

Programmet spelades in i februari i år och efter det har bolaget fått raketfart, berättar Isabella Sääf för Breakit. Kapitalet klirrade in för ett par månader sedan och efter det har Sääf bland annat utökat sortimentet. 

"Jag känner mig väldigt stolt när jag tittar tillbaka. Det jag pitchade in har vuxit och förbättrats på bara några månader. Det händer så mycket nu.”

Förutom de två produkter hon presenterade i avsnittet, allrengöring och fönsterputs i tablettform som löses upp i vatten, har även tabletter som löses upp till handtvål och handdiskmedel lagts till. Dessutom har Dirty Issue numera ett kontor, beläget i Halmstad, och ett litet lager.

“Jag bor hemma just nu, så fram tills nu så har mitt lager varit i mammas vardagsrum”, säger Sääf.

Process för miljöcertifiering

Produkten, tabletten som läggs i vatten och löses upp till exempelvis rengöringsmedel, köper hon in från en tillverkare. När Breakit frågar vilken tillverkare det handlar om är Sääf förtegen. Hon är även återhållsam med svar på frågor om processen gällande miljöcertifieringen både kring det egna bolaget och tillverkaren och hon beskriver det som en lång process. Samtidigt understryker hon att det är på gång.

Just miljöcertifieringen är något som togs upp i Draknästet, och är ett av kraven etablerade företag ställer för att eventuellt köpa produkten. Tills dess är det privatpersoner som står på kundlistan och efter att Draknästet sändes har hon “fått packa ordrar till klockan två på natten”, säger hon till Breakit. 

“Efter programmet sändes blev jag bombad med meddelanden på Instagram och Facebook, både med folk som ville säga att det var bra gjort men också personer som ville investera.”

Sääf vill inte ge några detaljer kring investeringsförslagen, men uppger att det handlar om såväl företag som investerarprofiler. Intresset har däremot inte väckt några planer på att ta in mer kapital i nuläget. 

“Jag känner mig nöjd med den investeringar jag ha fått och kommer komma långt med det”, säger Isabella Sääf.

Läs fler artiklar
LÄS MER