Sök

Se upp, Lallerstedt och Jureskog – nu ska Matgeek bli såskung

matMatgeek

Foto: TT / Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Hans nya maskin kan göra 3000 burkar sås i timmen och matkedjorna har redan hoppat på satsningen.

Johan “Matgeek” Hedberg blir nästa influencer att lansera egna produkter – och han har ställt in siktet på såshyllorna.

“För mig är det här jättestort.”

Youtube-profilen Johan Hedberg, mer känd som Matgeek, har genom åren byggt upp en ordentligt skara följare och har idag drygt 300.000 prenumeranter på sin kanal. I sina videos bjuder den forna PR-profilen tittarna på allt från matlagning till olika typer av produkttester.

Nu ska det digitala innehållsskapandet kompletteras med fysiska produkter – Johan Hedberg ger sig in i kampen om såshyllan. 

“Jag har jobbat med en digital produkt i så många år. Någonstans saknar jag att jobba med något som är fysiskt, en konkret vara. Man vill ju hålla någonting i handen”, säger Matgeek-skaparen.

Själva bolaget bakom den nya satsningen är någonting som han har tillsammans med en annan aktör inom branschen, berättar han. Utan att avslöja ägandeformen så handlar det om ett upplägg där han och samarbetspartnern äger 50 procent av bolaget vardera. 

De första såsburkarna började produceras strax före sommaren, men sedan har det gått snabbt att skala upp produktionen. På Twitter visar Johan Hedberg upp den nya såsmaskinen som ska öka kapaciteten från 3000 burkar om dagen till 3000 i timmen – vilket hänger ihop med att flera butikskedjor har intresserat sig för produkten.

“Vi börjar finnas på många ICA-butiker runt om i landet. Från och med nästa vecka alla finns vi på alla Citygross i hela landet också”, säger han och fortsätter:

“Det roliga är att vi inte har gått ut centralt på någon kedja utan vi säljer allt själva. När ICA började höra av sig så tog jag det som självklart att det var så det fungerade, men andra som arbetat med det här har berättat för mig att ICA ringer inte, det är ovanligt. Då har mina tittare hört av sig och bett om att få in produkter.” 

Någon uppskattning över hur mycket av de nya Matgeek-såserna han kommer att sälja finns inte i dagsläget berättar Johan Hedberg. De tidigare prognoser som sattes har redan slagits. Utöver såser väntar snart även produkter som skagenröra och räksallad.

Hur stor satsning är det här för dig jämfört med Youtube-kanalen?

“För mig är det här jättestort. Man kan inte göra en sån här grej annars. Vi har en fabrik i Motala som är vår där vi gör det här och vi har säljare runt om i Sverige. Jag lägger säkert 30-40 procent varje dag på detta. Men jag gillar att gå in i såna här projekt och jag är en uppstartsmänniska. Men sen gör jag också detta med några som är duktiga på att driva livsmedelsföretag.”

På Twitter skriver Johan Hedberg att alla äggen kommer från frigående hönor i Sverige, men att förhoppningen att även kunna använda enbart svensk rapsolja när volymerna har blivit större. 

“För mig är det viktigt att ha så mycket svenska leverantörer som möjligt. Jag har full respekt om man handlar från andra länder, för det kan vara bättre kvalité på kött från Spanien exempelvis. Men vi ska ha svenska leverantörer. Det medför sen en del positiva miljöaspekter, men det är inte därför vi gör det i grunden utan det är för att gynna svensk livsmedelsproduktion.”

Har ni tänkt in miljöaspekten något?

“De frågorna blir mer och mer relevanta ju större man blir. Faktum är att vi ska ha en höstworkshop om några veckor, då ska vi prata med om hur vi jobba mer med de bitarna också.”

Johan Hedbergs bolag Praetores Laboratory hade under 2019 en omsättning på 5,5 miljoner kronor med ett resultat på närmare en miljon.

Läs mer