Ätbara skedarna gick hem: Hon fick dubbla kapitalet i Draknästet – från oväntat håll

Gottlery Draknästet
Ätbara skedarna gick hem: Hon fick dubbla kapitalet i Draknästet – från oväntat håll

Draken Jonas Eriksson testar Tilda Wissmars ätbara sked. Foto: SVT/Montage

Åsa Johansson

Reporter

En investeringshungrig drake och två entreprenörer på kroken. Tilda Wissmar, som gör ätbara skedar, fick dubbelt så mycket kapital än det hon efterfrågade i SVT:s Draknästet – men delar av investeringarna kom från oväntat håll.

Under torsdagens avsnitt av SVT:s Draknästet ställer sig Tilda Wissmar framför de investeringssugna drakarna, med en pitch som inleds med att hon vill minska konsumtionen av engångsartiklar som blir till svinn efter användning. Och Wissmar har sin lösning klar: skedar gjorda av kex, som äts upp efter användning.

20-åringen startade sitt bolag, Gottlery, genom ett UF-projekt som växte till ett aktiebolag samtidigt som coronapandemin fick fäste i världen. I dag tillverkas skedarna av Wissmar själv med hjälp av ett bageri i Mölndal.

Fyra av drakarna avstod från att gå in i bolaget, medan Shervin Razani, tackade ja.

“Jag skulle vilja stötta dig”, säger Razani till Wissmar under avsnittet.

Han flaggar samtidigt för att det är ett svårt område och att Wissmar inte kommer att lösa hela frågan kring engångsskedar själv.

“Men det här kommer vara en bra bit på vägen och premiumsegmentet kommer du säkert att komma åt”, säger Razani.

Där och då erbjöd investeraren 300.000 kronor för 20 procent av bolaget, medan Wissmar från början ville ha samma belopp för 10 procent. Men entreprenören accepterade budet.

Förhandlingarna fortsatte

Men när strålkastarljuset slocknat fortsatte förhandlingen bakom ridån. Så snart alla papper signerats, som enligt Wissmar färdigställdes för bara några dagar sedan, stod det klart att Shervin Razani gick in med 200.000 kronor för tio procent av bolaget. 

Wissmar lyckades däremot ta in mer kapital än så genom programmet, berättar hon för Breakit. Förutom en drake fick hon ytterligare två investerare på kroken, nämligen två andra hoppfulla entreprenörer som medverkade i årets säsong av Draknästet. 

Det något oväntade kapitalet kom från Adrian Andersson som medverkar i programmet med bolaget Meitner, samt Lizette Broström som är med och pitchar för företaget One Cake, vilket respektive entreprenör bekräftar för Breakit. Andersson gick in med 300.000 kronor för 15 procent av Gottlery genom investeringsbolaget Area equity invest och Broström gick i sin tur in med 100.000 kronor för fem procent.

När rundan stängdes landade den totala potten på 600.000 kronor.

Äntligen händer det någonting

“Äntligen händer det någonting. Det här blir verkligen en push framåt för hela företaget. Jag är verkligen motiverad att köra med raketfart för att öka produktionen och försäljningen”, säger Wissmar.

Planerar att anställa

Under avsnittet berättade Wissmar även om förhandlingar mellan Gottlery och ett av de större grossistbolagen i Stockholmsområdet, som möjligen var intresserade av kexskedarna. Diskussionen fortsätter, men bolaget ställer krav på bättre logistiklösningar.

"Det kommer jag lägga en del resurser på nu och det kapitalet jag har fått in kommer att vara till stor hjälp”, säger Tilda Wissmar.

Det nyvunna kapitalet ska även läggas på produktionen av de ätbara skedarna och Wissmar planerar att anställa sin första medarbetare under hösten.

“Det blir väldigt skönt för mig, för då kan jag fokusera på marknadsföring och försäljning, och så kommer den jag anställer att jobba med att öka produktionskapaciteten och hastigheten”, säger Wissmar.

Men orosmolnen kan snart börja tona upp sig och frågetecken kring konkurrens lyftes redan under programmet. I tillägg har Wissmar valt att inte patentera företagets ätbara skedar. 

“Konkurrensen kommer i alla fall, vilket jag förväntar mig. Vi har varumärkesskyddat bolaget men det är väldigt enkelt att gå runt ett patent på livsmedel – det är bara att ändra receptet. Om vi framöver har kapital över så kommer vi patentera så mycket vi kan, men nu är det inte nödvändigt att lägga pengar på det”, säger Tilda Wissmar. 

Läs fler artiklar
LÄS MER