Sveriges största publicister går ihop för att stoppa adblockers

Breakit - Sveriges största publicister går ihop för att stoppa adblockers
Foto: Flickr
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Cirka 90 procent av landets större publicister planerar en gemensam aktion mot annonsblockerare.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

"Vi behöver göra något mer kraftfullt", säger branschorganisationen IAB:s vd Charlotte Thür till den amerikanska sajten Digiday.

Annonsblockerare är ett av de största hoten mot mediehusens affärsmodell. Enligt undersökningar ligger andelen läsare med adblockers på svenska sajter nu på 30-50 procent.

Publicisterna ska i augusti genomföra ett stort test, där personer som har adblocker installerad inte får se innehållet. Användarna ges då alternativet att stänga av adblockern, eller betala en mindre summa för att få se innehållet.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel