Sök

Annonssamarbete med Swish

Med Swish i nya appen vässar Coop sitt kunderbjudande – och ökar försäljningen

Ebba Arnborg

I dag väljer över 80 procent av kunderna som använder Coops nya tjänst Scan&Pay att göra betalningen med Swish. Framgången stavas enkelhet, både för kunderna i butiken och Coops affärsutvecklare.

Hur kan vi göra kundresan enklare? Den frågeställningen har varit ledstjärna för Carita Weiss, chef för betalningar på Coop Digital, och hennes kollegor när de har utvecklat den nya tjänsten Scan&Pay.

”Vi kallar det att ’coopa’ – det innebär att kunden laddar ner vår Scan&Pay-app, börjar scanna varor som de lägger ner i påsen eller väskan direkt istället för att vänta tills de kommer till kassan, och betalar vid utgången med den metod som känns enklast”, säger Carita och konstaterar att det i de flesta fall är med Swish.

Enkelt betalningsalternativ

Den första versionen av Scan&Pay-appen lanserades förra sommaren och togs fram med ambitionen att få ut den så fort som möjligt, för att sedan kunna fortsätta att trimma den utifrån kundernas reaktioner.

”Att vi valde att använda Swish som ett av betalningsalternativen kändes självklart eftersom vi vet att kunderna gillar Swish, oavsett kanal. Swish ställer inga krav på kunden, du behöver inte ha ditt kontokort framme eller ha koll på ditt bankkontonummer.”

Läs mer om hur ni kan använda Swish och öka försäljningen här!

Just den enkelheten med Swish är viktig, säger Carita, eftersom tröskeln för att börja ”coopa” ska vara extremt låg. Som kund behöver du inte registrera dig för att börja använda appen, även om den som loggar in och identifierar sig med BankID kan få tillgång till fler fördelar, som exempelvis medlemserbjudanden och kvitton.

”När vi för några år sedan testade att erbjuda Swish som betalmetod för Coop-medlemskap gick det på ett dygn från noll till 85 procent som valde den metoden istället för att betala med kort. För hur vill Svensson handla? Undersökningar visar att cirka 70 procent vill använda pengar man har på kontot och Swish har gjort det enkelt, det är ett betalsätt som rimmar väl med kundens beteende.”

Mer information ökar köplust

Den första återkopplingen från kunderna på Scan&Pay-appen har varit överväldigande positiv och Coop fortsätter utveckla användarvänligheten.

”Den digitala världen flyttar allt mer in i den fysiska världen och för oss på Coop handlar det om att vi hela tiden vill ge mervärde till kunden. I appen kan handla om att ge kunden inköpslistor baserade på tidigare köp, förslag på recept eller göra kunden uppmärksam på om det finns till exempel ägg eller gluten i en vara. Och man skulle kanske kunna tro att kunderna skulle handla mindre när de får mer information om köpet i realtid, men de flesta handlar faktiskt mer på det här sättet.”

Hur många svenskar föredrar att betala med Swish? Få koll här!

Stora utvecklingsmöjligheter

Carita ser stora utvecklingsmöjligheter med konceptet. Om att ”coopa” i dag är ett ord att förknippa med enkel handling i butiken, kan det i framtiden lika gärna betyda att kunden scannar en vara i hemmet för att beställa hem en ny eller att använda appen för smidig handling även i en annan butikskedja. Men för att det ska kunna ske efterlyser hon fortsatt samarbete i branschen för att göra köpupplevelsen enklare:

”Det är inte konstigt att just Swish växer i den digitala världen, eftersom tröskeln för betalning är så låg. Det som är enkelt kommer alltid att vinna – det är Swish framgångsfaktor.”

Ökad konverteringsgrad, trygga betalningar för dina kunder, och återbetalningar på sekunden. Erbjud betalningar med Swish i din e-handel eller i ditt befintliga kassasystem. Läs mer om hur ni kan använda Swish och öka försäljningen här!

Läs mer