Sök

Humble köper Swedish Food Group för 251,5 miljoner kronor

Humble GroupSwedish Food GroupBörs

Noel Abdayem, grundare The Humble Co och Simon Petrén, vd Bayn. Foto: TT/Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Gör ännu ett uppköp.

Tidigare i år tog tandborstkungen Noel Abdayem sin snabbväxare Humble till börsen genom att gå ihop med redan börsnoterade Bayn. 

Bolaget, som ursprungligen gjorde succé med sina miljövänliga tandborstar av bambu, har därefter breddat portföljen och beskrivs idag som ett foodtechbolag. Bolaget förvärvade exempelvis godisföretaget Wellibites nyligen.

Nu står det klart att Humble förvärvar samtliga aktier i ytterligare i ett bolag, Swedish Food Group, för 251,5 miljoner kronor. Betalning sker med kontanter och vederlagsaktier, enligt ett pressmeddelande.

Swedish Food Group erbjuder varumärken som Pro!Brands, HealthyCo, Wolverine och Aloes Aloe Vera. Verksamheten väntas i år omsätta för 255 miljoner kronor och göra ett ebitda-resultat på 23 miljoner kronor.

”Förvärvet är av högsta strukturella karaktär och genom konsolideringen får Humble tillgång till en ledande säljstyrka som möjliggör för Humble att skala upp försäljningen av dess varor och produkter ytterligare”, skriver bolaget om bakgrunden till affären.

Humble uppger också att de närliggande försäljningssynergierna väntas ytterligare öka omsättningen med 174 miljoner kronor och justerad ebitda med 38 miljoner kronor för egna varumärken över kommande 24 månaderna.

Utöver köpeskillingen kan det bli aktuellt med tilläggsköpeskillingar baserat på bolagets framtida justerade ebitda. Som maximalt kan utbetalas upp till 85 miljoner kronor fram tills 2023.

Läs mer