Sök

Maya Delorez rusar mot 100 miljoner – “Jag är väldigt svårflörtad”

Maya Deloreze-handelHästar

Madelene Törnblom. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hon startade sin e-handel som 20-åring och är redan på väg att spränga 100-miljonersvallen – helt utan externt kapital.

”Det är klart det har varit intresse men jag är väldigt svårflörtad”, säger Madelene Törnblom, grundare av ridsportsmärket Maya Delorez.


Det finns en gemensam formel för flera av de snabbväxande e-handelsbolagen vars tillväxt fullkomligt exploderat under det senaste året. Pandemin såklart, men även förmågan att träffa helt rätt med design och tonalitet i sina respektive nischer. De har även framgångsrikt tagit kontroll över sin egna produktkedjor och kapat återförsäljarna. 

PS of Sweden, som rattas av Karin Bjärle och säljer hästprylar på nätet, är en av succérna vi gärna lyfter fram. Och de är långt ifrån ensamma på den lukrativa ridsportmarknaden. 

E-handelsbolaget Maya Delorez är en annan snabbväxare som säljer ridkläder, och bakom den framgångssagan står den 24-åriga Uppsalabon Madelene Törnblom

Madelene Törnblom grundade bolaget redan för fyra år sedan, parallellt med studierna. Hon hade precis sålt en av sina hästar och bestämde sig för att använda pengarna till att starta en egen e-handel. 

“Jag har ridit sedan jag var liten och det är min största passion i livet. Jag har också växt upp med föräldrar som driver företag och alltid vetat att jag själv också vill driva företag”, berättar Madelene Törnblom. 

Tillväxten exploderat 

Ridsporten kan vara lite trögrörlig jämfört med andra sporter. Madelene Törnblom såg ett behov av att utveckla ridkläderna och satte sig ned vid ritbordet för att skapa sin första design. Idag behöver hon inte längre arbeta ensam då Maya Delorez växt till över 20 anställda. 

Tillväxten har inte låtit vänta på sig och under förra året steg omsättningen från 11 till 40 miljoner kronor medan resultatet efter finansiella poster ökade från nära 3 miljoner kronor till över 11 miljoner kronor. 

Jag är min egen kund

En av Maya Delorez styrkor är att de känner sin målgrupp väl, eller som Madelene Törnblom uttrycker det; “Jag är min egen kund”. 

Hon berättar att hon redan från starten bestämde sig för att bara sälja genom egna kanaler och hålla så mycket av arbetet som möjligt inhouse, det vill säga inte outsourca så mycket, vilket gjort att bolaget kunnat röra sig snabbare. 

Maya Delorez säljer över hela världen och flyger utöver i Sverige även bra på klassiska hästmarknader som Tyskland, Holland, Storbritannien och USA. Fram tills i början av förra året satsade de inte alls på någon betald marknadsföring utan växte organiskt tack vare sina kunder. 

”Vi hade inte en krona över till marknadsföring innan och vi köpte vår första betalda annons i mars förra året. Nu jobbar vi mycket med annonser, influencers och tävlingar i sociala medier och finns på alla plattformar”, säger Madelene Törnblom. 

“Jag är väldigt svårflörtad” 

Man skulle kunna gissa att Maya Delorez är namnet på en häst, men så är inte fallet. Madelene Törnblom ville ha ett kvinnligt namn på sitt bolag och började att googla runt efter inspiration. Det resulterade i att hon landade på en sida där hon inspirerades av en kvinna som skrev att hon planerade att döpa sitt framtida barn till Maya Delorez. 

Madelene Törnblom äger bolaget tillsammans med sin pappa (som även var delägare i hästen som såldes och finansierade uppstarten). 

Som det ser ut just nu ser jag goda möjligheter att växa organiskt

Och med tanke på bolagets snabba tillväxt är det nog ingen som höjer på ögonbrynen över att investerarna knackat på dörren. 

”Det är klart det har varit intresse men jag är väldigt svårflörtad. Som det ser ut just nu ser jag goda möjligheter att växa organiskt. Men man ska aldrig säga aldrig”. 

Siktar mot 100 miljoner kronor 

Klimatet och hållbarheten blir en allt viktigare fråga för många e-handlare som brottas med frågor kopplade till såväl produktion som frakt och returer. Maya Delorez tillverkar större delen av sina produkter i Asien. 

”Klimatet är är en av vår tids största utmaningar och det är en viktig fråga då modebranschen har en negativ inverkan på miljön. Vi ska fortsätta arbete med frågan långsiktigt i takt med att vi får större muskler”, säger Madelene Törnblom.   

I år räknar bolaget med att omsätta hundra miljoner kronor med bibehållen lönsamhet. 

”Jag tror att ridsporten är i en förändringsfas. Det är kul att det händer något och att vi är på tårna när ridsporten är redo att utvecklas”. 

Läs mer