Sök

Facebook och Rayban släpper smarta glajor

Meta

Mark Zuckerberg i Facebooks och Ray Bans smarta brillor. Foto: Faksimil Facebook/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Många har försökt, men få har lyckats.

Nu ger sig Facebook in i kampen om vad vi har runt ögonen och släpper smarta (?) solglasögon i samarbete med Ray Ban.

Kommer ni ihåg Googles försök att lansera smarta glasögon för sju, åtta år sedan? Minns du Snapchats variant för några år sedan? Inte? Det är lugnt, det gör nästan ingen annan heller. Numera dyker de mest upp på listor i media över de största flopparna från de amerikanska teknikbolagen. 

Men nu gör Facebook ett nytt försök med smarta glasögon. I samarbetet med Luxottica som äger Ray-Ban har bolaget bakom det sociala nätverket släppt tre olika versioner av smarta (sol)glasögon. 

Modellerna går under vinjetten Ray Ban Stories och de ser ut som nästan helt vanliga solglasögon (till skillnad mot Googles variant som inte ens amerikanska techmoguler skulle kunna beteckna som snygga). Vikten ligger bara på några gram extra i förhållande till de aktuella modellerna utan smarta funktioner. 

Facebooks glasögon har två inbyggda kameror, och det går att både ta stillbilder och att spela in kortare filmsnuttar. I det ena hörnet på bågen finns en liten, liten led-lampa som indikerar om du filmar eller inte. 

I skalmarna finns inbyggda högtalare och glasögon kan kopplas ihop med din telefon om du vill ta ett samtal via brillorna.  

Glasögonen har en lagringskapacitet på 4 gigabyte. Den kan också kopplas till en ny app, Facebook View, där fotona lagras och där man sedan kan trycka ut dem i önska social mediakanal. 

Glasögonen kommer att kosta från 299 dollar, motsvarande nästan 2.600 kronor. Glasögonen lanseras först i en grupp stora länder, däribland USA, Australien och Storbritannien. Det är oklart när de kommer till Sverige. 

Läs mer