Ny kritik mot Billboat – klimatbudskapet ifrågasatt: "Har inte känt någon oro"

BillboatReklamHållbarhet

Max Bjurström och Daniel Redgert Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fossilfritt stål, elmotor och håvar in mängder med skräp. Eller...?
Nu har en ny debatt blossat upp kring den eldrivna reklambåten.

Du som brukar befinna dig i Stockholms innerstad har antagligen sett PR-profilen Daniel Redgerts och kompanjonen Max Bjurströms enorma reklambåt flyta förbi då och då. Billboat, som bolaget bakom den flytande reklamytan heter, lanserade sin båt i juni i år och lyfter gärna fram att den är både eldriven och städar vattnet med en stor håv.

Bland kunderna som synts på båten finns aktörer som Caia Cosmetics, Budbee, Coca-Cola, Eldorado och AMF Fastigheters Gallerian.

Men båten har också fått kritik. Allt från krönikörer i kvällstidningar till konton på sociala medier har rasat mot båten eftersom att de, förenklat, inte uppskattar stora skärmar som flyter runt och gör reklam i skärgården.

Nu kommer ny kritik mot den kontroversiella båten. Skribenten Eric Ericson på tidningen Arbetet har tittat närmare på bolagets klimatpåståenden och ifrågasätter hur miljövänlig båten i själva verket är. 

Billboat skriver på sin hemsida: “Eldrivna motorer, kreativitet och klimatkompenserat stål är en självklarhet för oss.”

Men när Eric Ericsson började fråga sig hur klimatkompenserad båten egentligen är blev det snårigare. Något som han delar med sig av i en essä på Arbetet.se

Det visade sig vara svårt för honom att få tydliga svar på flera av Billboats klimatpåståenden.

Att båten är eldriven stämmer exempelvis bara delvis, menar Eric Ericsson. Det finns nämligen en dieselmotor som “kickar igång” när batteriet är lågt, skriver han (hur ofta det sker framkommer inte). 

Meningen om att stålet är klimatkompenserat ska också ha plockats bort från hemsidan efter att vd:n Max Bjurström fått en fråga från skribenten om det (som han enligt textförfattaren inte har kunnat berätta något om vid tillfället). Men när Breakit undersöker Billboats sajt finns budskapet där.

Vilken el som används, om den är grön, har Billboat inte heller kunnat svara på.

När Breakit söker bolaget för en kommentar får vi svar på mejl från Max Bjurström, som förklarar och förtydligar.

Han berättar att båten faktiskt har en dieselmotor, men att den inte behöver användas under “en normal dag när det inte blåser storm”, eftersom att batterierna laddas under dagen. Och eftersom båten inte används under storm används således inte dieselmotorn heller.

“För yrkestrafik är det krav om att ha redundans i systemet när man använder batterier som kraftkälla. Att ha batteri är fortfarande relativt nytt och behöver backas upp med säkerhet, elverket är alltså något alla yrkesbåtar med batteridrift har ombord.”

Angående det klimatkompenserade stålet så förklarar Bjurström att det var ett krav mot varvet vid beställningen av Billboat – men han kan inte ge några exakta detaljer om utsläppen.

“Bolaget som byggt skrovet är inte längre aktivt idag och varför vi inte kan få fram ytterligare detaljer kring det”, skriver han.

Angående elen så vet bolaget däremot inte vilken källa som används.

“Båten laddas ute på Djurgårdsvarvet, där vi får ström från. Djurgårdsvarvet förvaltas av Kungliga Djurgårdsförvaltningen, jag har inte känt någon oro kring att elen i Stockholm ska vara sämre än någon annanstans i Sverige men kan självklart undersöka om Kungliga Djurgårdsförvaltningen använder sig av Elon/Vattenfall/etc om ni önskar mer information om elen.”

Har det varit aktuellt att kontrollera att elen som används är grön?

“Jag har inte känt någon oro kring att elen i Stockholm ska vara sämre än någon annanstans i Sverige.”

Hur många timmar om dagen går båten i snitt?

“Det beror på kampanjerna och rutten vi kör, men i genomsnitt 10h, 6 dagar per vecka.”

Hur många gånger har det hänt att dieselmotorn behövt användas?

“Behovet styrs av hur mycket ström som förbrukas eller rättare sagt om batterierna når en kritiskt nivå innan vi når landström. Motorernas förbrukning beror på hur snabbt båten körs, Billboat har en fart mellan 2,5 - 3,5 knop vilket ger en väldigt låg förbrukning om ca 5 kW. Skärmarna har bland den lägsta förbrukningen på marknaden (genomsnitt 10 kW), för att minimera skärmarnas förbrukning förbrukningen har sensorer installerats för att optimera ljusstyrkan och hålla förbrukningen nere.“

“Vi har laddplats både i Saltsjön på Djurgården samt i Mälaren för att kunna stödladda under dagen samt långtidsladda under natten och båten har idag en batteribank av återvunna Teslabatterier på 180 kWh, vi har även förberett båten för att kunna utöka batteribanken om vi ser att batteriernas kapacitet inte skulle räcka.”

Hur har ni säkerställt att kravet om att båten skulle vara klimatkompenserad har följts av varvet?

“Det var en del av kravställningen vid beställningen, bolaget som byggt skrovet är inte längre aktivt idag, varför vi inte kan få fram ytterligare detaljer kring det. Vi fick hämta ut det som gick att hämta ut från fabriken innan de stängde ner sin verksamhet på grund av pandemin.”

Bolaget har också fått mycket uppmärksamhet för att den har en stor håv som ska fånga upp skräp i vattnet. Enligt Max Bjurström ska den samla in uppemot 50 liter skräp om dagen. 

En kund som Eric Ericson pratade med uppger däremot att det under tre dagar samlades in en svart sopsäck skräp.

Reklambåten fortsätter kort sagt att väcka reaktioner.

Uppdatering: Billboat har efter publicering återkommit med uppgifter om att elen enligt Fortum är 100 procent fossilfri. Bolaget menar även att de samlar in skräp enligt "de mått vi gått ut med och sagt att vi ska" och tillbakavisar påståendena i Arbetets artikel.

Läs mer