Efter kritiken: Qliro slutar mejla – myndighet inleder granskning

Klarna Qliro fintech
Efter kritiken: Qliro slutar mejla – myndighet inleder granskning

Carolina Brandtman, vd Qliro.

Martin Hävner

Reporter

Betalteknikbolaget Qliro pudlar och svänger tvärt – bolaget slutar att via mejl marknadsföra sina privatlån.

Beskedet kommer bara några dagar efter Svenska Dagbladets granskning. Nu granskas bolaget även av Konsumentverket.

Upprinnelsen är en artikel från Svenska Dagbladet Näringsliv som publicerades tidigare i veckan och som Breakit rapporterade om. I våras inledde tidningen en granskning av Qliros metoder genom ett köp av en mascara från Bianca Ingrossos bolag Caia Costmetics. Produkten betalades genom Qliros betalplattform och därefter fick tidningen mejl efter mejl med erbjudande om lån från Qliro.

Sammantaget fick SvD 18 marknadsföringsmejl under fem månader innan testet avbröts. Caia Costmetics kritiserade marknadsföringen och även andra kunder har sagt att de vill prata med Qliro om upplägget.

Bolaget har nu slutat med denna reklammetod.

“Kritiken har främst rört mängden marknadsföringsutskick gällande Qliros privatlån, som skickats ut efter ett köp i en våra handlares webbshopar. I samband med att kritiken nådde bolaget, stoppades samtliga utskick med omedelbar verkan”, skriver bolaget i ett pressmeddelande på torsdagseftermiddagen.

Men trots att Qliro nu har upphört med mejlen har Konsumentverket inlett ett tillsynsärende. Bolaget, vars vd Carolina Brandtman inte ville ställa upp på en intervju med Svenska Dagbladet, säger sig välkomna denna granskning.

”Vi beklagar att våra handlare har fått utstå kritik som en konsekvens av vår marknadsföring av privatlån per e-post”, säger Qliros vd Carolina Brandtman i pressmeddelandet.

Qliro kommer att fortsätta med marknadsföringen av privatlånen i övriga kanaler, exempelvis via bolagets hemsida och bolagets app. 

Läs fler artiklar
LÄS MER