Sök

Kappahl storsatsar för att växa på nya marknader – “kommer gå digitalt först”

KappahlDigitaliseringMode

Elisabeth Peregi. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

200-miljonerssatsningen ska ta Kappahl till nya marknader och öppna för tillväxt framåt.

Klädjätten Kappahl ska satsa stort på att ytterligare digitalisera verksamheten genom att uppgradera it-struktur och affärsstöd, något som lyfts fram som en viktig satsning för att verksamheten ska växa. Det är budskapet från Kappahls vd Elisabeth Peregi när Breakit ringer upp för att prata om bolagets planerade investering på hela 200 miljoner kronor i en “omfattande digital transformation”.

“Det är en jättestor satsning för oss. Vi designar egna plagg som vi säljer i egna kanaler i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och England idag. Det här är en investering för att skala upp den affären”, säger hon och fortsätter:

“Vi gör Kappahl redo för tillväxt på befintliga och nya marknader och i nya kanaler. Systemen vi har idag är inte tillräckligt skalbara och om vi ska öppna i ett nytt land så blir det ett stort projekt. Vi vill se till att vi kan sälja våra plagg i länder både genom lokala sajter och i samarbeten med olika partners. Men också säkerställa att vi kan addera eventuella nya funktioner som second hand-försäljning, uthyrning eller vad det nu skulle kunna vara.”

Är det här något som ligger i en klimatstrategi?

“Kappahl har en ambitiös klimatstrategi som är väl linjerad med vår affärsplan, där vi bland annat har åtagit oss att minska våra klimatutsläpp i linje med 1,5-gradersmålet och Parisavtalet.“

Idag säljer Kappahl sina kläder både genom fysiska butiker och en egen e-handel. Men den nya it-infrastrukturen ska alltså möjliggöra en större flexibilitet i hur bolaget kan arbeta digitalt, liksom att varumärken som Newbie kan få egna försäljningskanaler. 

Men det så klart också ett sätt att möta ett förändrat kundbeteende. Pandemin har varit tuff för många fysiska handlare och e-handeln stod för cirka 6 procent av Kappahls försäljning före pandemin. Idag ligger den på omkring 15 procent efter att ha minskat lite i takt med att samhället börjat öppna upp igen.

Elisabeth Peregi tror ändå att bolaget har lagt sig på en ny nivå av försäljning genom e-handeln.

“Den här investeringen hade vi nog gjort oavsett om det var pandemi eller inte, eftersom att vi vill ha en skalbar affärsmodell som vi kan växa med. Och det digitala köpbeteenden är här för att stanna, och fick en rejäl skjuts under pandemin. Jag tror att när vi går ut på nya marknader så kommer vi nog att gå digitalt först för att sedan öppna eventuella butiker, men det är en digital expansion som vi ser möjligheterna till.”

Under 2018/2019 omsatte Kappahl 4,9 miljarder kronor med ett resultat efter skatt på 144 miljoner. 

“2019 var ett vanligt år, sen under 2020 så kom pandemin och under helåret sjönk försäljningen med cirka 15 procent. Under det här året så har försäljningen rättat till sig men den inte riktigt tillbaka till 2019 års totala försäljning.”

Kappahl var noterade på Stockholmsbörsen fram till 2019 då bolaget avnoterades. Idag ägs Kappahl av Mellby Gård och i slutet av 2020 köpte bolaget även upp de under pandemin konkursade Mellby Gård-bolaget Lund Fashions varumärken Flash och Dea Axelsson.

Vilka tillväxtmöjligheter ser du framåt?

Nya länder i Europa och försäljning via partners i exempelvis England. Vi kommer att sälja mer via tredjepartslösningar. Jag kan inte vara mer exakt just nu, men det finns en stor potential att växa utanför befintlig struktur”.

Läs mer