Sök

Oväntade utspelet från Voi och Tier – begränsa antalet elsparkcykelföretag i Stockholm

VoiTierElsparkcykel

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Det är inte för många elsparkcyklar i Stockholm, enligt Voi och Tier.
Men det är för många elsparkcykelföretag.

Under sommaren har det blivit många rubriker och reaktioner kopplade till elsparkcykelföretagen i Stockholm. Bilder på elsparkcyklar i mängder som står slarvigt parkerade på gatorna och olyckor kopplade till det nya färdmedlet har väckt starka reaktioner.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har sedan dess konstaterat att det är för många elsparkcyklar i staden och bland annat infört en avgift på 1.400 kronor för varje elsparkcykel och år.

"Det är uppenbart att bolagen behöver ta ett större ansvar", har Daniel Helldén, MP, tidigare sagt till Breakit.

Nu kommer företrädare för elsparkcykelföretagen Voi och Tier med ett förslag som de tror . Bolaget menar att antalet elsparkcykelbolag ska skäras ner för att komma till bukt med problem som följs av elsparkcyklarna.

Det skriver företagen i en debattartikel i SvD.

Företrädarna menar inte att de 22.000 elsparkcyklarna som finns i Stockholm är för många, utan att problemet ligger i att de är uppdelade på för många operatörer. Med anledning av den konkurrens som råder vill varje aktör placera merparten av sina fordon centralt vilket leder till att för många elsparkcyklar placeras på samma plats.

"Voi och Tier är Europas ledande operatörer inom delad mikro­mobilitet med en samlad erfarenhet från över 200 städer i 15 länder. Våra erfarenheter har gjort att vi kunnat se vilka åtgärder som fungerar för att få bättre ordning. Vi stöttar en utveckling med reglering som bidrar till ökad säkerhet. Vi åtar oss också att genomföra följande åtgärder och driva på hela branschen att följa efter", skriver företrädarna.

Bland annat har Voi och Tier valt att sänka hastigheten under nattetid torsdag till söndag i Stockholm, Göteborg och Malmö. De investerade även nyligen i infrastruktur när 100 parkeringsställ placerats ut i Stockholm.

"...Vi uppmanar därför politiker på nationell nivå att se över lagstiftningen så att kommuner får möjlighet att upphandla eller ge ut licenser med exklusivitet till de operatörer som vinner. På så vis kan delad mikro­mobilitet bli en naturlig del av framtidens transport­system", avslutar företrädarna.

Båda företagen i fråga har tungt kapital i ryggen. Investmentbolaget VNV Global är storägare i Voi, medan riskkapitalbolaget Northzone har investerat i Tier. 

Kolla in hur det gick för den svenska jätten Voi förra året här.

Läs mer